:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Aldrich, Robert, amer. redatelj (Cranston, Rhode Island, 1918 – Los Angeles, 1983). Iz bankarske obitelji, od 1941. pomoćnik u produkciji pri studiju RKO, 1945–52. asistira redateljima poznatim po sklonosti društveno osjetljivim temama (Ch. Chaplin, J. Dassin, J. Losey, L. Milestone, J. Renoir, R. Rossen, F. Zinneman), 1952–53. redatelj i scenarist televizijskih serija, prvi igr. film (u B–produkciji) Veliki ligaš režira 1953. Javlja se u razdoblju propasti sustava velikih studija i jačanja uloge redatelja kao neovisnog autora pa poput suvremenika (B. Boetticher, A. Mann, S. Fuller, N. Ray) ustrajava na psihol. analizi likova koje smješta u neki oblik nasilnoga okruženja, bilo tjelesnoga (rat, kriminal), bilo mentalnoga (odnosi u obitelji, Hollywood), a najčešće oba. Prihvaćajući žanrovske okvire, režirao je vesterne npr. Apaš (1954), Vera Cruz (1954., preteča kasnijih silovitih žanrovskih ostvarenja S. Peckinpaha i tal. vesterna), krim. filmove, npr. film-noir Poljubac smrti (1955), gangsterski Grissomova banda (1971) i polit. triler Posljednja zraka sumraka (1977), pustolovne Jedan vlak za dvije skitnice, (1973) i ratne filmove, npr. Napad (1956), te kultni → Dvanaestorica žigosanih kao i filmove strave (Što se dogodilo s Baby Jane, 1962; Tiho, tiho, Charlotte, 1965). Vješto je nadopunjavao žanrovska pravila izrazitim vizualnim stilom, sklonošću naturalističkom oslikavanju događaja i preokupacijama moralom kao mjerilom ljudske vrijednosti, odn. osnovnim motivom čovjeka (najčešće muškaraca) u dodiru s nasiljem. Sklon je i (često grotesknom) prikazu svijeta filma i spektakla (Veliki nož, 1955; Što se dogodilo s Baby Jane; Legenda o Lylah Clare, 1968), a njegova ljevičarska uvjerenja osobito su razvidna iz djela koja se bave nasiljem sistema bez odgovornosti, npr. Hollywooda u Velikom nožu, ili ratnoga kukavičluka povlaštenih u Napadu.

S. Zečević

 


Robert ALDRICH, prizor iz filma Napad