Filmski leksikon
:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Mamoulian, Rouben, amer. redatelj armenskog podrijetla (Tbilisi, 1898 – Los Angeles, 1987). Studirao kriminalistiku u Moskvi, u Tbilisiju osnovao kaz. trupu s kojom 1920. odlazi u Vel. Britaniju gdje studira dramu na King’s Collegeu te od 1922. režira u londonskim kazalištima. Od 1923. u SAD-u, afirmira se predstavama u lirsko-realist. duhu. Po širenju zv. filma okreće se film. režiji. Njegov prvi film, melodrama o ostarjeloj kaz. zvijezdi, Aplauz (1929), inovativno je djelo ranog zv. razdoblja – prvi film u kojemu je zvuk sniman s pomoću dva mikrofona, ujedno je i jedan od najranijih zv. filmova sniman pokretnom kamerom, a s inovacijama nastavlja i u gangsterskom filmu Gradske ulice (1931), u kojemu je prvi put u povijesti filma, ponavljanjem ranijeg dijaloga u različitim scenama, sugerirano prisjećanje lika. Sposobnost vrhunske razrade žanrovskih obrazaca pokazuje filmom strave Dr. Jekyll i gospodin Hyde (1931), dojmljivom ekranizacijom romana R. L. Stevensona, operetnim filmom Voli me noćas (1932), u čijoj uvodnoj sekvenci različiti ulični zvukovi proizvode glazb. točku, dok gl. romantičnu pjesmu pjeva više likova u kadrovima koji se izmjenjuju pretapanjima, te melodramama Pjesma nad pjesmama (1933), → Kraljica Kristina i Zlatni mladić (1939). Sklonost prema inovacijama potvrđuje režijom prvog filma u trobojnom tehnikoloru Becky Sharp (1935), prema romanu Vašar taštine W. M. Thackerayja, a stiliziran tretman kolora obilježava i melodramu Krv i pijesak (1941), prema istoimenom romanu V. Blasca Ibańeza. Njegov posljednji film Svilene čarape (1957) glazb. je verzija → Ninočke.

B. Kragić