Beban, Breda

traži dalje ...

Beban, Breda, hrv.-brit. multimedijalna umjetnica (Novi Sad, 1952 – London, 2012). Studij slikarstva završava u Zagrebu, a specijalizaciju na berlinskoj Hochschule der Künste. Od 1980. intenzivno se bavi slikanjem i instalacijama, a od pol. 1980-ih, zajedno s → H. Horvatićem, realizira filmove i videoradove. Najraniji od dvadesetak njihovih zajedničkih djela (Plan, 1985; Pomiluj moje ruke, 1986; Četiri njene stvari, 1986; Sve naše tajne nastaju iz jedne slike, 1987) usredotočeni su na njezine performanse. Naslanjajući se na film. avangardu, osobito na modernistička djela »transcendentnog« stila (R. Bresson, C. Th. Dreyer, A. Tarkovski) te na bizantsku umj. tradiciju, u kasnijim, meditativnijim radovima, autori tematiziraju prolaznost vremena i moć sjećanja te istražuju spiritualne dimenzije krajolika kao zrcala psihol. stanja i raspoloženja (Primanje imena, 1987) i ljudskog lica »kao krajolika« (Geografija, 1989). Od 1991. s Horvatićem živi u Vel. Britaniji i nastavljaju rad njegujući stare motive u kratkim i emotivno nabijenim vizualnim poemama (For Tara, 1991; The Lifeline Letter, 1992) te pokazujući veće zanimanje za naraciju i urbani krajolik (The Left Hand Should Know, 1992; Absence, 1994). Od Horvatićeve smrti 1997. B. nastavlja rad samostalno (May, 1998; Backstory, 1999; Too Early Too Sorrow Too Late for Happiness, 2001). Boraveći u Vel. Britaniji, predaje na brojnim umj. školama, te izlaže u uglednim svj. galerijama i muzejima.

D. Nenadić

 

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Beban, Breda. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/102>.