:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Matrix (The Matrix, 1999), SAD, boja, 136 min, Warner/Village Roadshow-Groucho II/Silver Pictures, r. i sc.: Larry Wachowski, Andy Wachowski, df.: Bill Pope, glazba: Don Davis, ul.: Keanu Reeves (Thomas Anderson/Neo), Laurence Fishburne (Morpheus), Carrie-Anne Moss (Trinity), Hugo Weaving (agent Smith), Joe Pantoliano (Cypher), Gloria Foster (Oracle).

Thomas Anderson danju radi kao programer, a noću je haker pod pseudonimom Neo. Kad ga Trinity upozna s karizmatičnim Morpheusom, Neo sazna da je ljudski život iluzija, virtualna stvarnost kojom računala, što su zavladala Zemljom, od začeća do smrti drže ljude u nesvjesnu ropstvu kako bi njihove živčane sustave iskorištavali kao izvor energije. Morpheus je uvjeren da je Neo pretkazani osloboditelj čovječanstva.

Vješto kompilirajući najpoznatije znanstvenofantastične (osobito cyberpunk) motive – sukob ljudi i strojeva, usporedne stvarnosti – s elementima popularne kulture i s biblijskim paralelama, uz film. i knjiž. citate (L. Carroll, G. Orwell), braća Wachowski stvorila su dinamičan i vizualno raskošan postapokaliptični film, koji priču ostavlja otvorenom za buduće nastavke (Matrix, ponovno učitan, 2003). Uvjerljivost bestežinskoga virtualnoga svijeta postignuta je ugl. hiperkinetičkim kung-fu borbama koje je koreografirao Yuen Woo-ping te inovativnim spec. efektom – tzv. bullet-time snimanja – koje stvara iluziju normalnoga kretanja kamere kroz prostor usprkos usporenu vremenu. Uz dio kritike, film hvale i neki filozofi i teoretičari kulture čemu pridonosi izravno upućivanje na J. Baudrillarda unutar filma. Nagrađen je Oscarima za montažu (Zach Staenberg), zvuk (John Reitz, Gregg Rudloff, David Campbell, David Lee), zvučne (Dane A. Davis) i vizualne efekte (John Gaeta, Janek Sirrs, Steve Courtley, Jon Thum).

D. Primorac