Misija

traži dalje ...

Misija (The Mission, 1986), Vel. Britanija, boja, 125 min, Goldcrest/Enigma/Kingsmere, r.: Roland Joffé, sc.: Robert Bolt, df.: Chris Menges, glazba: Ennio Morricone, ul.: Robert De Niro (Mendoza), Jeremy Irons (Gabriel), Ray McAnally (Altamirano), Aidan Quinn (Felipe), Liam Neeson (Fielding), Cherie Lunghi (Carlotta), Ronald Pickup (Hontar), Charles Low (Cabeza).

Južna Amerika, pol. XVIII. st. Nakon što u nastupu bijesa ubije svojeg brata Felipea, trgovac robovima Mendoza se u potrazi za iskupljenjem pridruži isusovačkoj misiji koju je, u želji za prenošenjem kršć. vrijednosti Indijancima, osnovao otac Gabriel. No, miran suživot s domorocima ne odgovara kolonizatorima, pa kad Španjolska ustupi dio teritorija Portugalu, crkv. dužnosnici pod pritiskom dopuste uništenje misije i okolnih plemena. Dok idealistički Gabriel i dalje vjeruje u molitvu, Mendoza odluči organizirati oružani otpor.

Usprkos osvojenoj Zlatnoj palmi i 7 nominacija za Oscara (i za najbolji film i režiju), od kojih je potvrđena jedino ona za fotografiju, druga suradnja Jofféa (1945) i producenta D. Puttnama nakon Polja smrti (1984) kritizirana je stoga što se u analizi južnoamer. previranja u XVIII. st., koja se otvoreno referira i na aktualne događaje 1980-ih, oslanja na tek okvirni prikaz individualnih sudbina žrtava i manihejsku simboliku eur. imperijalista koji ih ili pokrštavaju (dobronamjerni misionari) ili pljačkaju i porobljavaju (svi ostali). Ambiciozno pokušavajući spojiti pov. spektakl, angažiranu polit.-soc. kritiku i moralnu alegoriju, Joffé i scenarist Bolt nisu u potpunosti uspjeli povezati impresivne dijelove, pa su u raskošnoj produkciji najfascinantnije Mengesova fotografija, koja dočarava mističnu atmosferu i ljepotu prašume, posebice spektakularnog argentinskog vodopada Iguazú, te Morriconeova glazba (nominirana za Oscara) dinamična ritma i neuobičajenog spoja crkv. zvona, indijanskih duhačkih instrumenata i zv. efekata (udaraljke, glasovi zbora, kliktaji). U glum. ekipi izdvaja se McAnally kao kardinal Altamirano, u kojemu se odvija središnji konflikt filma između savjesti i odanosti interesima imperija.

D. Primorac

ilustracija
MISIJA, R. Joffé

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Misija. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1090>.