Mladi Lincoln

traži dalje ...

Mladi Lincoln (Young Mr. Lincoln, 1939), SAD, c/b, 101 min, 20th Century-Fox, r.: John Ford, sc.: Lamar Trotti, df.: Bert Glennon, glazba: Alfred Newman, ul.: Henry Fonda (Abraham Lincoln), Alice Brady (Abigail Clay), Marjorie Weaver (Mary Todd), Pauline Moore (Ann Routledge), Eddie Collins (Efe Turner), Arleen Whelan (Sarah Clay), Richard Cromwell (Matt Clay), Ward Bond (John Cass), Dorris Bowdon (Carrie Sue Clay), Eddie Quillan (Adam Clay).

Mladi Abraham Lincoln u New Salemu 1832. otkriva svoje zanimanje za pravo te izgleda da će započeti romantičnu vezu s Ann Routledge. Ona, međutim, sljedeće zime umire. Nekoliko godina poslije (1837), Lincoln dolazi kao mladi odvjetnik u Springfield. Tu se upoznaje s Mary Todd te spasi od linča braću Adama i Matta Claya, krivo optužene za ubojstvo, koje potom i obrani na suđenju.

Temeljno narativno zanimanje filma je u strukturnoj napetosti između Lincolna kao slobodna čovjeka i kao »agenta« povijesti te u konačnici podređivanje prvoga drugome, što Ford naglašava kombinacijom fabularnih motiva i žanrovskih obrazaca biografskog filma, ugođaja i glazbe s nizom lajtmotiva, simbola i arhetipova. U tom smislu, prvo Fordovo remek-djelo u kojemu je protagonist podvrgnut vremenu – kako prošlosti tako i budućnosti (neprikazanoj, ali poznatoj gledatelju), odlikuje se izrazitim lirizmom, najrazvidnijim u sceni konverzacije Lincolna i Ann Routledge, s dominacijom srednjih planova i u neizravnom romantičnom dijalogu, čije okončanje (i njezina smrt) označava junakovo podvrgavanje sudbini (s naglašenim motivom dužnosti prema mrtvima), što omogućuje daljnje razvijanje ozračja mističnog determinizma, melankolije, pa i potisnute tragičnosti. Film je bio predmet jedne od najpoznatijih filmoloških studija – kolektivne analize uredništva časopisa Cahiers du Cinéma iz 1970. (s poststrukturalističkih, neomarksističkih polazišta). Ona je kombinaciju žanrovskog okvira biografskog filma (idealističkog prikaza protagonista kao mirotvorca) s krim. podzapletom (koji oslikava Lincolna istodobno kao »glasnika istine«, ali i njezina pijuna) te Fordovim autorskim kodom, u kojemu je Lincoln identificiran s mrtvom majkom i Ann Routledge, također mrtvom idealnom ženom, protumačila kao upozoravanje na proturječja dominantne ideologije koju film naizgled glorificira.

B. Kragić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Mladi Lincoln. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.3.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1097>.