:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Mrtav čovjek (Dead Man, 1995), SAD/Njemačka/Japan, c/b, 120 min, Pandora Films/ JVC/Newmarket Capital Group L.P./12-Gauge Production, r. i sc.: Jim Jarmusch, df.: Robby Müller, glazba: Neil Young, ul.: Johnny Depp (William Blake), Gary Farmer (Nobody), Robert Mitchum (Dickinson), Gabriel Byrne (Charlie), John Hurt (John Scholfield), Mili Avital (Thel), Lance Henriksen (Cole Wilson), Michael Wincott (Conway Twill), Alfred Molina (trgovac misionar), Billy Bob Thornton (Big George Drakoulious), Eugene Byrd (Johnny »The Kid« Pickett), Iggy Pop (Salvatore »Sally« Jenko).

Nadajući se poslu knjigovođe u gradu Machineu, mladić William Blake putuje iz Clevelanda na Zapad. Umjesto obećana namještenja, dočekuje ga kaotičan i neprijateljski svijet. Slučajni prijatelj, Indijanac Nobody, pomaže mu da, smrtno ranjen i progonjen, nastavi putovanje i »prođe kroz zrcalo«.

Posegnuvši za žanrovskom ikonografijom vesterna te mistično-romantičarskom baštinom engl. pjesnika W. Blakea, djelomice napuštajući narativnu strukturu prijašnjih filmova, ali ne i svoje temeljne preokupacije, Jarmusch meta-žanrovskom subverzijom pretvara amer. »granicu« u predvorje pakla, a mit o njezinu osvajanju u metafizičko putovanje u smrt. Halucinantan, apokaliptični portret bjelačke duhovne ignorancije, (auto)destrukcije i nasilja, gradi ironičnim kontrastiranjem s učenošću, misaonošću i poetičnošću amer. domorodaca (Nobody), eliptičnom linearnom strukturom Blakeove »mrtvačke« odiseje, ekspresivnom crno-bijelom fotografijom, te ritmičnim pulsiranjem mnogobrojnih zatamnjenja, odtamnjenja i varijacija glazb. motiva. Ovaj »jetki vestern«, kritika je hvalila i kao bitno osvježenje u redateljevu opusu, a našao se i na više lista deset najboljih filmova 1990-ih.

D. Nenadić


MRTAV ČOVJEK, J. Jarmusch (Eugene Byrd, John Hurt, Michael Wincott, Lance Henriksen)