:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Nadnica za strah (Le Salaire de la peur, 1953), Francuska, c/b, 156 min, Filmsonor/ /C.I.C.C./Véra Film/Fono Roma, r.: Henri-Georges Clouzot, sc.: H.-G. Clouzot, Jérôme Géronimi, prema romanu Georgesa Arnauda, df.: Armand Thirard, glazba: Georges Auric, ul.: Yves Montand (Mario), Charles Vanel (Jo), Folco Lulli (Luigi), Peter Van Eyck (Bimba), Véra Clouzot (Linda).

U Srednjoj Americi, četiri pustolova – Mario, Jo, Luigi i Bimba –prihvaćaju ponudu jedne naftne tvrtke da za 2000 dolara svakome odvezu dva kamiona s nitroglicerinom do naftnih izvora udaljenih nekoliko stotina kilometara. Dok putuju lošim cestama i nepristupačnim terenom, postupno ih zahvaća sve veća tjeskoba zbog smrtonosnog tereta. Nakon što Luigi i Bimba poginu kada se njihov kamion zapali, a Jo, ranjen, umre od gangrene, Mario jedini dođe do odredišta. Na povratku, opušten, izgubi kotrolu nad vozilom.

Nagrađen Grand Prixom u Cannesu 1953., film je vrhunski psihol. pustolovni triler prožet egzistencijalističkim kontekstom fabule. Precizna mizanscena i čvrsta narativna struktura usredotočene su na gradnju napetosti (pokušaj prijevoza tereta potpuno zaokuplja gledateljevu pozornost) i psihol. analizu karaktera u kriznoj situaciji. Tomu pridonose dinamična montažna rješenja, zv. podloga, dramatski naglasci u karakterizaciji i odnosima među likovima (sukobi, tenzije) te dojmljivo dočarano ozračje tjeskobe i gotovo neprestane opasnosti (fotografija naglašava oporost krajolika kao pozadine brutalnih zbivanja). Simboličkim detaljima Clouzot koncipira fabulu filma kao metaforu o ljudskoj egzistenciji – usprkos profesionalnoj solidarnosti protagonista suočenih sa smrtnom opasnošću, njihov je pokušaj fatalistički beznadan (u tom smislu simboliziran uvodnim kadrom borbe zatvorenih pčela). Očajnička egzistencija protagonista, čije se filozofsko opravdanje nalazi jedino u mogućnosti samopotvrđivanja, uokvirena je škrtim (izbjegavanje egzotike), ali oštrim soc. kontekstom (bijeda polukolonijalne zemlje), zbog čega je film tumačen i kao komentar (jednim svojim slojem) ekonomskog izrabljivanja latinoamer. zemalja od strane amer. multinacionalnih tvrtki.

B. Kragić


NADNICA ZA STRAH, H.-G. Clouzot (Charles Vanel, Yves Montand)