:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Nanook sa sjevera (Nanook of the North, 1922), SAD, c/b, 78 min, Les Fréres Revillon/Pathé Exchange, nijemi, r., sc. i df.: Robert J. Flaherty, montaža: R. J. Flaherty i Charles Gelb.

Dok. film o životu Eskima (Inuiti) u Ungavi, na zapadnoj obali Hudsonova zaljeva. Film prati način života najpoznatijeg lovca tog kraja i njegove obitelji – Nanooka (u prijevodu: Medvjed), točnije, njegovu neprestanu borbu s prirodom u potrazi za lovinom i zaklonom. Njegovu obitelj čine dvije žene – Nyla (Ona koja se smije) i Cunayou te dva sina: stariji Allee i mlađi Allegoo.

Flaherty je u svojemu prvom filmu započeo praksu metode integracije i zajedništva s ljudima koje prikazuje: najprije je proveo stanovito vrijeme s njima, potom izabrao one koji najbolje odgovaraju njegovim zahtjevima, a tek potom u čvrstoj suradnji s njima pristupio snimanju. Uz takvu metodu redatelj se nadao da će Inuiti prepoznati i shvatiti o čemu je riječ, odn. da će ga prihvatiti kao njima bliskog. Prema njegovim vlastitim riječima, Nanook je obećao da neće baciti ni udicu ni harpun bez njegova znaka. Film započinje grafičkim prikazom karte područja u kojemu se zbiva, a potom s Nanookom u krupnom planu. Slijedi dostava krzna trgovcima, a potom potraga za lovinom i skrovištem. Budući da se glavnina zbivanja odvija tijekom zimskog razdoblja, film obiluje totalima snježnih oluja, prikazom surovih životnih uvjeta, ali i prizorima iznimne međusobne brige članova obitelji. Kamera pažljivo registrira i gradnju iglua i boravak obitelji u njemu: večeru, lijeganje i buđenje. N. nema fiksnog, unaprijed zacrtanog scenarija, a narativna linija proizlazi iz pristupa, odn. iz praćenja obrazaca života ljudi kojima se djelo bavi. Stoga se dramatičnost (unatoč priređenosti za Eskime tipičnih radnji) javlja iz samog načina života, npr. u posljednjoj sekvenci filma: nakon što ubije tuljana i odvoji kožu od mesa, Nanook gubi vrijeme zbog nemirnih pasa te krajnjim naporom uspijeva pronaći napušteni iglu u koji se sklanja pred nevremenom. Ovim djelom Flaherty spaja romantičarski i antropološki pristup dokumentarizmu: prikaz čovjeka koji je u neprestanoj borbi s prirodom, ovisan isključivo o svojoj snazi, inteligenciji, snalažljivosti, ali i obitelji, te koji dobiva herojske dimenzije. Dvije godine nakon snimanja filma Nanook je umro izgubivši se u oluji za lova.

D. Marković


NANOOK SA SJEVERA, R. J. Flaherty