Filmski leksikon
:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Besson, Luc, franc. redatelj, scenarist i producent (Pariz, 1959). Djetinjstvo proveo na Sredozemlju uz roditelje ronioce. Isprva asistent redatelja i redatelj glazb. spotova. Prvi mu je dugometr. igr. film Posljednja bitka (1983), postapokaliptični pustolovni crno-bijeli film bez dijaloga na kojemu prvi put surađuje s budućim stalnim suradnicima, skladateljem E. Serrom i glumcem J. Renoom. Još veći uspjeh postiže stiliziranom krim. melodramom Subway (1985), s radnjom u pariškom metrou nastanjenom živopisnim likovima, kojim uz J.-J. Beineixa i L. Caraxa, postaje prvak tzv. cinema du look, odn. neobaroka. Alegorijski intonirano Veliko plavetnilo (1988), priča o roniocu predanom moru i dupinima, drži se njegovim najosobnijim filmom. Izvanredan komerc. odjek i kultni status potvrđuje i Nikitom (1990), turobnim trilerom o mladoj kriminalki koja postaje elitni plaćeni ubojica u drž. službi. Dugometr. dok. film oniričkog ugođaja Atlantis (1991) još je jedna posveta svijetu podmorja, nakon koje snima hitove Léon (1994), o plaćenom ubojici koji svojem zanatu podučava adolescenticu, i Peti element (1997), znanstvenofantastični film o božanskom biću, utjelovljenom u djetinje nevinoj mladoj ženi, koje spašava Zemlju od zlih sila. U Ivani Orleanskoj (1999) pokušava demitologizirati franc. srednjovj. junakinju istodobno je uspoređujući s Kristom. Jedini od prvaka franc. neobaroka koji je nakon gašenja tog pravca uspješno nastavio karijeru, B. je autor romantičarskog senzibiliteta, sklon osebujnim likovima i vizualno-glazb. spektakularnosti.

D. Radić