:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Noćni vlak (Pociąg, 1959), Poljska, c/b, 100 min., ZAF Kadr, r.: Jerzy Kawalerowicz, sc.: J. Kawalerowicz i Jerzy Lutowski, df.: Jan Laskowski, glazba: Andrzej Trzaskowski, ul.: Lucyna Winnicka (Marta), Leon Niemczyk (Jerzy), Zbigniew Cybulski (Staszek), Teresa Szmigielówna, Ignacy Machowski.

Stjecajem okolnosti u odjeljku spavaćeg vagona našlo se dvoje nepoznatih ljudi. Marta, mlada žena u psih. krizi, u posljednji je čas odlučila otputovati i od neznanca na željezničkoj postaji kupila je kartu i tako se našla u odjeljku s liječnikom Jerzyjem, kojemu je na operacijskom stolu umro pacijent. Dok policija traži ubojicu u vlaku, njih dvoje nakon početne nelagode počinju izgrađivati odnos za koji se čini da će biti više od površnog poznanstva.

Snimljen nakon prvoga velikoga Kawalerowiczeva međunar. uspjeha s Pravim krajem velikog rata (l957), Noćni vlak bitno je pridonio afirmaciji polj. kinematografije kao jedne od najzanimljivijih u svijetu potkraj 1950-ih, iako se suvr. temom znatno razlikovao od ostalih polj. filmova toga razdoblja, pa i od autorova prethodnog ostvarenja, koji su se pretežito bavili kritičkim i problemskim preispitivanjem zbivanja u Poljskoj tijekom II. svj. rata. Tretmanom likova, atmosfere i radnje blizak franc. novom valu, film očituje i utjecaj M. Antonionija. Crno-bijela fotografija postiže učinak psihol. analize, dok dramaturški precizna režija povezuje izoliranost noćnog vlaka s osamljenošću i emocionalnim frustracijama protagonista, oblikujući atmosferu i osjećaj tjeskobe i iščekivanja postavom scena (česti dubinski kadrovi u hodnicima vlaka suprotstavljaju statičnost situacije u vlaku s dinamikom promjene krajolika u pozadini) i ritmom prikaza susreta, pogleda i dijaloga likova.

T. Kurelec