:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Oktobar (Oktjabr, 1927), SSSR, c/b, 103 min, nijemi, Sovkino, r. i sc.: Sergej M. Ejzenštejn, Grigorij Aleksandrov, df.: Eduard Tissé, sgf.: Vasilij Kovrigin, ul.: Vasilij Nikandrov (Lenjin), Boris Livanov (ministar Tereščenko), N. Popov (Kerenski) Smelski (ministar Verdevski).

U veljači 1917. revolucijom je srušena carska vlast u Rusiji. Nova vlada na čelu s Kerenskim ne popušta zahtjevima boljševika za sklapanjem mira s Njemačkom pa oni, pod vodstvom Lenjina, planiraju preuzeti vlast. Nova revolucija počinje napadom na Zimski dvorac u Petrogradu.

U Oktobru, naručenom od vlasti radi obilježavanja 10-godišnjice Listopadske revolucije, Ejzejnštejn je do vrhunca doveo svoju koncepciju asocijativne montaže (čiju je inačicu, konkretno ostvarenu u Oktobru, nazivao intelektualnom montažom). Čuveni su montažni sklopovi u kojima je Kerenski uspoređivan s paunom odn. Napoleonom, pri čemu se povezuju dvije ontološki različite razine tzv. dramskog prostora filma, jednako kao i »reverzibilno montiranje« razbijene carske skulpture, ali i »tradicionalniji« prizori poput iznimno potresne, poetične i morbidne scene podizanja mosta s kojega padaju mrtav konj i mlada žena raspuštene kose; atraktivan je i montažni ekskurs rastavljanja puške na sastavne dijelove, realiziran u stilu namjensko-obrazovnog filma. Kao i dotadašnji Ejzenštejnovi filmovi, Oktobar nema individualnih protagonista (Kerenski je jedini istaknutiji individualni lik, no i on ponajprije ima simboličku funkciju), umjesto kojih je težište na revoluc. masi, odn. kolektivnom liku. U cjelini autorova opusa riječ je o najeksperimentalnijem ostvarenju; nedostaje mu »savršena« koherentnost → Oklopnjače Potemkin, ali fascinira kreativnom smjelošću i raznovrsnošću.

D. Radić


OKTOBAR, S. M. Ejzenštejn (Vasilij Nikandrov)