Olmi, Ermanno
traži dalje ...Olmi, Ermanno, tal. redatelj (Bergamo, 1931). Skromna podrijetla, isprva činovnik u tvrtki Edison Volta za koju do 1961. snima 37 kratkih filmova te od nje dobiva stipendiju za studij režije u Milanu. Prvi dugometr. film mu je Vrijeme je stalo (1959), dokumentarno-igrana studija o čuvarima brane koji zimuju u zametenoj planini. Punu afirmaciju stječe Zaposlenjem (1961), o mladiću koji se zapošljava kao činovnik u velikoj tvrtki. Dokumentaristički minuciozan, film se postupno razvija prema kafkijanskoj priči o apsurdu radne svakodnevice. Nakon trećeg filma Zaručnici (1962) već se etablirao kao stilski moderniji nastavljač tradicije neorealizma od koje preuzima soc. senzibilitet, tipične likove, mozaičnu dramaturgiju i rad s naturščicima. Od pol. 1960-ih iskazuje sve jaču sklonost prema katolicizmu pa 1965. snima biografski film o papi seljačkog podrijetla, Ivanu XXIII. (I dođe čovjek), u kojemu papu glumi Rod Steiger, a 1982. inačicu priče o Tri kralja, Hodaj hodaj, da bi 1994. za tal. televiziju snimio Postanak, pilot nedovršene tv serije po Bibliji. Religijsko nadahnuće i snažna humanističko-soc. crta obilježavaju i njegova dva najpoznatija filma, → Stablo za klompe (Zlatna palma) i → Legendu o svetom pijancu (Zlatni lav). Prvi tematizira život na jednomu bergamskomu seoskom posjedu u XIX. st. Posredno polemizirajući s marksističkim → Dvadesetim stoljećem B. Bertoluccija, Olmi u njemu svijest o klasnoj nepravdi nadograđuje apologijom skromna života, rada i povezanosti s prirodom, dok je drugi vjerska parabola o ljudskoj slabosti. Nakon tog uspjeha 13 godina radi za TV, producira filmove drugih autora, ali režira samo dva kinofilma. Vraća se 2001. pov. biografijom o renesansnom kondotijeru Giovanniju de Mediciju → Vojničko zvanje. Isprva primljen hladno, film osvaja četiri tal. nacionalne nagrade David di Donatello, uključujući one za film, režiju i scenarij. U svjetonazornom smislu O. je lijevi katolik, kod kojega se glorifikacija malog čovjeka stalno miješa s uznemirujućim prikazom klasnih proturječja, ponajviše u grotesknoj satiri Neka živi Gospođa! (1987), nagrađenoj Srebrnim lavom u Veneciji. Nadovezujući se na neorealizam, nadograđuje ga elementima tzv. transcendentalnog stila (dugi kadrovi sekvence, spori ritam), a ponegdje i elementima groteske. Premda mu je opus isprekidan dugim stankama, neujednačen i najčešće prezahtjevan za širu publiku, jedan je od najomiljenijih i najosebujnijih tal. autora uopće. Ostali važniji filmovi: Izvjestan dan (1968), Smetlari (1969), Okolnost (1974), Tajna stare šume (1993, prema pripovijesti D. Buzzatija).
J. Pavičić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Olmi, Ermanno. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 23.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1287>.