Osuđenik na smrt je pobjegao
traži dalje ...Osuđenik na smrt je pobjegao (Un condamné à mort s’est échappé, 1956), Francuska, c/b, 102 min, S.N.E. Gaumont/Nouvelles Éditionns de Films, r. i sc.: Robert Bresson, prema novinskom članku Andréa Devignyja, df.: Léonce-Henry Burel, glazba: W. A. Mozart, ul.: François Letterier (Fontaine), Charles Le Clainche (François Jost), Maurice Beerblock (Blanchet), Roland Monod (de Leiris), Jacques Ertaud (Orsini).
Nakon što ga uhite i zatvore u samicu, poručnik Fontaine se potpuno posvećuje organiziranju bijega iz ćelije u kojoj čeka izvršenje smrtne kazne. Uspostavlja kontakt sa susjednim zatvorenicima i polako radi na ostvarenju plana. Tada mu zatvorske vlasti u ćeliju stave mlada dezertera. Fontaine mora odlučiti hoće li novog sudruga obavijestiti o svojim namjerama.
Realiziran prema novinskom članku objavljenom 1954. u časopisu Le Figaro Littéraire, a u kojemu je A. Devigny, poručnik u franc. pokretu otpora, opisao vlastiti bijeg iz samice u strogo čuvanom gestapovskom zatvoru u Lyonu ljeti 1943., noć uoči pogubljenja, film (po dijelu kritike Bressonov najuspjeliji) minimizira kontekst predloška ne pružajući značajnije informacije o protagonistu kao ni o razlozima njegova uhićenja, čime je redatelj odu junaku pokreta otpora pretvorio u film o čovjekovoj težnji za slobodom općenito. Bresson ugl. rabi unutarnji monolog kojim nadograđuje i humanizira pažljivo registriranje ponašanja, pokreta i gestikulacije junaka te do vrhunca dovodi svoj tzv. asketski stil režije. Nakon retorički povišenije početne scene junakova uhićenja, Bresson se u okviru krajnje skučenog ambijenta zatvorske ćelije usredotočava na njegove napore da pobjegne. Pritom tek sporadično rabi Mozartovu glazbu, čija klasicistička čistoća savršeno ilustrira red. postupak, naglašava važnost i sugestivnost šumova kako u postizanju kontakta sa susjednim zatvorenicima tako i kao simbola slobode odn. izvanzatvorske zbilje te postupno, s rastom dramatske tenzije i bliženjem samog čina bijega, srednje planove koji prevladavaju na početku filma mijenja bližim, potom krupnim i naposljetku detaljima. Autorova implicitna vjera u mogućnost čovjekova spasa ovdje je i konkretizirana uspjelim bijegom kao posljedicom kako protagonistovih napora tako i međuljudskih kontakata (ključne informacije o mogućnosti bijega pruža jedan zatvorenik na samrti), a naposljetku i razrješenjem junakovih dvojbi – nakon što mu se u ćeliji pridruži mladi dezerter Fontaine, mora odlučiti hoće li ga ubiti ili povesti sa sobom. Time Bresson narativno uobličava vlastite trajne moralističke preokupacije, a junakova odluka jedan je od vrhunaca Bressonova humanizma.
B. Kragić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Osuđenik na smrt je pobjegao. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 20.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1302>.