:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Pad kuće Usher (La Chute de la maison Usher, 1928), Francuska, c/b, 55 min, nijemi, Jean Epstein Films, r. i sc.: Jean Epstein, prema novelama Edgara Allana Poea Pad kuće Usher i Ovalni portret, df.: Georges Lucas, sgf.: Pierre Kéfer, ul.: Jean Debucourt (Roderick Usher), Marguerite Abel-Gance (Madeline Usher), Charles Lamy (Roderickov prijatelj).

U jednomu dvorcu u Engleskoj, mladi lord Roderick, zabrinut zbog lošeg zdravlja supruge Madeline, poziva jednog prijatelja da ih posjeti. Roderick slika Madelinein portret, ali ubrzo postaje očito da ta slika postupno, kako biva sve cjelovitija, crpi životnu energiju iz Madeline. Iako očajan, Roderick odlučuje, zbog obiteljske tradicije, završiti sliku.

Umnogome osobni redateljev kompendij stremljenja film. impresionizma, djelo je koje pojedini povjesničari filma označuju poetskim filmom strave (tajnik Francuske kinoteke H. Langlois nazvao ga je film. ekvivalentom Debussyjeve glazbe). Iznimno sugestivan elegičan ton spoj je rezultata lokacijskoga snimanja (film je sniman u jesen, u franc. provinciji) sa stilskim i teh. eksperimentima: naglaskom na efektnim scenografskim detaljima (npr. voštanice u praznim i prostranim sobama dvorca), polaganim vožnjama i panoramama, dvostrukim ekspozicijama, raznovrsnim osvjetljenjem te ubrzanim i, osobito, usporenim snimkama (lišća na vjetru, otkucavanja sata, knjiga koje padaju s police, titranja zavjesa). Tematski, film problematizira ulogu žudnje u umj. stvaranju i težnju umj. vizije da nadvlada prirodu (zbog čega, kao i u Poeovu predlošku, slikareva nastojanja rezultiraju smrću modela). Ta se težnja pokazuje neostvarivom (potres i oluja ruše kuću), tako da pojedini povjesničari filma (R. Abel) drže da je ovim djelom Epstein do paradoksa doveo stav o umj. djelu kao čisto intelektualnom produktu.

B. Kragić