Pijani anđeo

traži dalje ...

Pijani anđeo (Yoidore Tenshi, 1948), Japan, c/b, 98 min (red. verzija 150 min, verzija za amer. tržište 102 min), Toho, r.: Akira Kurosawa, sc.: A. Kurosawa, Keinosuke Uegua, df.: Takeo Ito, glazba: Fumio Hayasaka, ul.: Takashi Shimura (Dr. Sanada), Toshiro Mifune (Matsunaga), Reisaburo Yamamoto (Okada), Chieko Nakakita (sestra), Michiyo Kogure (Matsunagina ljubavnica), Noriko Sengoku (djevojka iz bara), Eitaro Shindo.

Sanada, liječnik iz sirotinjske četvrti, sklon alkoholu i ogorčen životom i društv. nepravdama, mladome gangsteru Matsunagi, ne rabeći anestetike, previja ranu od metka. Kada mu Sanada dijagnosticira tuberkulozu, agresivni mladić reagira nasilno, no poslije uviđa da je liječnik bio u pravu te traži njegov savjet. Istodobno, Matsunagijev je položaj među gangsterima uzdrman nakon izlaska iz zatvora bivšega šefa bande.

Potresna i mračna drama o neočekivanim dobrim djelima i netipičnom prijateljstvu prožeta je dubokim moralizmom, jer ispod okorjela ponašanja gl. likova leži želja za dobrotom. Radnja se odvija u bijednoj četvrti s prljavim jezerom, a u jap. se kulturi življenja (i promišljanjima duhovnosti) velika pozornost posvećuje uređenim prirodnim, osobito vodenim, površinama. Često su hvaljeni odmjeren i upečatljiv izlagački stil, dojmljivo ocrtavanje atmosfere poratnoga Japana (s naglaskom na poroke, kriminal i društv. probleme), kao i sugestivna karakterizacija junaka s društv. margine (liječnik je cinična polupropalica, a nasilni kriminalac tek je počeo svoj društv. »uspon«). Ispod stalnih sukoba dvojice grubih muškaraca leži dublji ljudski afinitet, a prva redateljeva suradnja s T. Mifuneom označava početak njihova zajedničkog uzdizanja do statusa ključnih umjetnika jap. kinematografije. Jednako je dojmljiva i uloga karakternog i akcijskog glumca T. Shimure, koji je s Kurosawom surađivao od početka njegove red. karijere, osobito uspješno u → Sedam samuraja i drami → Živjeti. Prema vlastitim riječima, Kurosawa je tek ovim ostvarenjem »pronašao sebe kao autora«, a slične su ocjene i jap. i stranih film. povjesničara – u kasnijem će autorovu opusu na različite načine biti razrađivani motivi dužnosti, lojalnosti, časti, prijateljstva i kriminala koje Pijani anđeo uvjerljivo orkestrira.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Pijani anđeo. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 23.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1373>.