:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Alexéieff, Alexandre, rusko-franc. redatelj, animator i slikar (Kazan, 1901 – Pariz, 1982). Prva znanja o crtanju i umjetnosti stekao u vojnoj školi u Sankt Peterburgu, dok prvu profesionalnu karijeru provodi na vojnomu brodu (boravi u Kini, Egiptu, Indiji, a 1921. i u Dubrovniku). Nadahnut umj. životom Pariza, od 1921. u njemu živi, ugl. od ilustriranja knjiga. Tu se upoznao sa suprugom Claire Parker (1904–1981), i s njom potpisuje čitav animacijski opus. God. 1932. realiziraju film → Noć na pustoj gori, djelo inspirirano glazbom M. P. Musorgskoga i paradigmatsko ostvarenje animacijske tehnike igličastoga ekrana. Za II.svj. rata žive u SAD-u i Kanadi, gdje 1943. završavaju film Usput. Na zamolbu O. Wellesa, 1962. izrađuju crteže za prolog njegova filma Proces, potom 1963. realiziraju Nos, po N. V. Gogolju, a do kraja života – zaokupljeni glazbom Musorgskoga – rade još Slike s izložbe (1972) i Tri teme (1980). A. je neprestano usavršavao tehniku graviranja s pomoću igle, postupno od crno-bijelih i sivih raspoloženja otkrivajući boju. Teorija animacije drži ga jednim od najznačajnijih autora konceptualno-eksperimentalnog nagnuća, no za razliku od npr. N. McLarena, koji je bio opsjednut filmom, Alexéieff je vlastitu likovnost promišljao ponajprije kao vizualizaciju glazbe, pri čemu je film bio tek idealna tehnološka infrastruktura. Tematski i sadržajno, u njegovu se radu osjeća i podvojenost između dviju kultura, civilizacija i domovina. Tu je podvojenost pokušavao, oživljavanjem vlastite likovnosti, pretvoriti u sintezu, što ga svrstava u sam vrh umjetnika intelektualaca modernoga doba. Utjecao je na mnoge umjetnike animacije čija dosljedna lik. individualnost izmiče stereotipima.

J. Marušić