Posljednji metro
traži dalje ...Posljednji metro (Le Dernier métro, 1980), Francuska, boja, 128 min, Les Films du Carosse/ /Sédif/TF1/Société française de producteurs, r.: François Truffaut, sc.: F. Truffaut, Suzanne Schiffman i Jean-Claude Grumberg, df.: Nestor Almendros, glazba: Georges Delerue, ul.: Catherine Deneuve (Marion Steiner), Gérard Depardieu (Bernard Granger), Heinz Bennent (Lucas Steiner), Jean Poiret (Jean-Loup Cottins), Jean-Louis Richard (Daxiat), Sabine Haudepin (Nadine), Andréa Ferréol (Arlette Gillaume), László Szabó (poručnik Bergen).
Za vrijeme nacističke okupacije, Marion Steiner preuzima vodstvo pariške kazališne kuće u kojoj je glumačka prvakinja, dok se ravnatelj žid. podrijetla, njezin suprug Lucas, skriva u podrumu. Rad na novoj predstavi, Nestala, kroz razvoj kreativno-emotivih odnosa s mužem koji iz skrovišta režira scensku izvedbu, i novim partnerom Bernardom, suočava je sa složenom povratnom spregom glume i življenog iskustva.
Uspostavljajući već uvodnim prizorima Marion kao središnju figuru, film se oblikuje razradom međuodnosa glume i identiteta, provizornog i definitivnog, zadanog i izvedbenog. Isključivim i konačnim određenjima značenja i pripisivanja postojanih identiteta, koje provode nacisti, suprotstavlja se trajna nepostojanost izvedbenih preobrazbi dvostruko fikcionaliziranih likova, koji sposobnost prelaženja dijegetičkih granica i tvorbe improviziranih značenjskih sklopova pretvaraju u sredstvo subverzije poretka. Naglašena artificijelnost scenografije i prigušen kolorit u kojemu prevladavaju smeđi, crveni i žuti tonovi, kao i glazba, upućuju kako na film. poetiku prikazanog razdoblja, tako i na usvojene kodove njegova predstavljanja. Dominantne metafore zatočenosti i prikrivanja, te fabularno isticanje nužnosti igranja različitih uloga u raznim životnim situacijama, od Bernardovih tehnika zavođenja do njegovih aktivnosti u pokretu otpora, pokazuju ovisnost vjerodostojnosti svakog modusa reprezentacije o interpretativnom okviru, dok Lucasova režija predstave iz podruma izravno upućuje na sustav u kojemu redatelj, ostajući nevidljivim, nadzire i presudno određuje viđeno. Složeno supostavljanje scenske izvedbe življenoj zbilji doseže vrhunac u završnom prizoru provizornog trokuta u kojemu Marion drži za ruke i Bernarda i Lucasa. Nominiran za Oscara za najbolji strani film, dobio je 10 nac. franc. nagrada César (i za film).
T. Brlek
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Posljednji metro. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1436>.