:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Potomak Džingis-kana (Potomak Čingis- -hana, 1928), SSSR, c/b, 123 min, nijemi, Mezhrabpomfilm, r.: Vsevolod Ilarionovič Pudovkin, sc.: Osip Brik, prema priči Ivana Novokšonova, df.: Anatolij Golovnja, ul.: Valerij Inkižinov (Bair), A. Dedincev (zapovjednik okupacijske vojske), Paulina Belinskaja (njegova supruga), Ana Sudakevič (njegova kći), F. Ivanov (Lama), V. Tzoppi (Smith).

Mladić Bair pripadnik je nomadskoga mongolskog plemena. Kad ga otac pošalje u grad da proda lisičje kože, Bair se sukobi s nepoštenim engl. trgovcem, rani ga te se pridruži revolucionarnim gerilcima. Za sukoba s brit. vojskom, Baira zarobe te ga osude na smrt. Međutim, neposredno prije smaknuća, Britanci kod mladića otkriju dokument na temelju kojega ustvrde da je on mogući potomak Džingis-kana. Stoga ga proglase »vladarem Mongolije« kojim misle lako upravljati. Za slavlja Bair pobjegne, te, dok izbija oluja, okuplja narod na borbu protiv kolonizatora.

Nastavivši preokupacije preobrazbom odn. klasnim osvještavanjem pojedinca kao tipičnog predstavnika masa, Pudovkin je film koncipirao kao pustolovnu priču naglasivši ulogu dinamične montaže i ritma. Stoga je većinu scena oblikovao oko ritmičke izmjene kadrova i dinamike zbivanja u kadru koja potiču daljnja zbivanja (potjera nakon sukoba na tržnici, pripreme za slavlje u samostanu, ples redovnika) pa jasan sadržaj djela savršeno korespondira s jasnoćom izlaganja. Film, istodobno, ne izbjegava simboličnost i hiperbole – izdvaja se završna sekvenca u kojoj se protagonistu pridružuju brojni konjanici tvoreći, simbolički i doslovno, oluju koja uništava protivnike. Taj je završetak izvorno bio sastavljen od oko 200 kadrova, ali su mu mnogi onodobni sovj. kritičari prigovarali zbog »nerealističnosti« (zbog čega je u različitim kopijama znatno skraćen) kritizirajući i vizualno impresivnu fotografiju atraktivnih eksterijera i oštrih crno-bijelih kontrasta te često simboličkih kompozicija kadrova kao previše formalističku. Usprkos takvim prigovorima, film je postigao velik komerc. uspjeh u SSSR-u.

B. Kragić