:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Raimi, Sam, amer. redatelj, scenarist i producent (Franklin, 1959). Od djetinjstva snima 8-milimetarske filmove, a po završetku studija engleskoga na Sveučilištu Michigan prikuplja skromna sredstva za prvi dugometr. film Zli mrtvi (1982), groteskni crnohumorni horor koji postiže kritičarski uspjeh i stječe kultni status. Iako u osnovi prozaičan, film pokazuje redateljevu vizualnu maštovitost (završna sekvenca s raspadajućim kreaturama). Slijedi slabije primljen Val zločina (1985), kriminalističko-akcijska komedija nastala u scenarističkoj suradnji s braćom Coen (na čijem filmu Mister Hula-hop surađuje kao scenarist). Sklonost prema hiperkinetičnosti slapsticka njegovih omiljenih komičara Three Stooges i crtanih filmova u tradiciji T. Averyja te crnohumorno-nasilnoj stripovskoj seriji E. C. Comics, do vrhunca dovodi u Zlim mrtvima 2 (1987), virtuoznomu larpurlartističkom remakeu Zlih mrtvih, u kojima akrobatska uporaba kamere postiže dojmljive vizualne atrakcije. Smireniji, ali i dalje vizualno ekspresivni prosede odlika je Darkmana (1990), satirične posvete klasičnim Universalovim hororima, s mnogobrojnim stripovskim referencama i pričom oslonjenom na motive Fantoma iz opere. Vojskom mraka (1993), jednim od svojih najuspjelijih filmova, zaključuje trilogiju Zli mrtvi. Potom režira visokobudžetni vestern Brzi i mrtvi (1995), u kojemu uspjelo spaja vlastiti stil s camp tradicijom špageti-vesterna. Ugođajnom triler-dramom Jednostavan plan (1998), patetičnom melodramom iz svijeta bejzbola Za ljubav igre (1999) i parapsihološkim trilerom Dar (2000) ustaljuje se u dominantnoj produkciji, posve odustavši od svojega osebujnog stila. Velikim hitom Spiderman (2002), adaptacijom glasovita stripa S. Leeja i S. Ditkoa, začinje budući serijal, gotovo u potpunosti podčinivši se industrijsko-komercijalnim zahtjevima Hollywooda.

D. Radić