:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Raskršća (Jūji-ro, 1928), Japan, c/b, nijemi, 97 min, Kinugasa/Shochiku, r. i sc.: Teinosuke Kinugasa, df.: Kohei Sugiyama, ul.: Junosuke Bando (Rikiya), Akiko Chihaya (Okiku), Yukiko Ogawa (O-ume), J. Soma.

Tokio, XVIII. st. Mladi samuraj Rikiya, zaljubljen u gejšu O-ume, misli da je na streljačkom vježbalištu ubio svojeg suparnika za njezinu naklonost. Ranjen, sakrije se kod sestre Okiku. Ona se za pomoć obraća jednom policajcu, ali dozna da se taj lažno predstavlja. Kada je on pokuša silovati, Okiku ga ubije pa se i ona mora sakriti. Rikiya pak u deliriju odlazi k O-umei i tamo umre od šoka vidjevši čovjeka za kojeg je pretpostavljao da ga je ubio.

Iako ikonografski pripada žanru pov. filmova jidai-geki, film je jedinstven za onodobnu jap. kinematografiju. Radnja ne sadržava dvoboje, a protagonist nije junak bez mana, nego psihološki nestabilan i opsjednut strašću. Očitujući utjecaj njem. ekspresionizma, zbivanja su ugl. sagledana iz protagonistove vizure te poredana akronološki kako bi se što dojmljivije dočaravala konfuznost prisjećanja i halucinacija ranjenog junaka, dok efektna uporaba montažnih simbola (npr. kadar mačke privučene krvlju iz junakovih rana) korespondira s metaforičkom montažom sov. revoluc. filma. Sumoran i depresivan ugođaj naglašen je i fotografijom niskoga ključa (eksterijeri su snimani noću) i tamnosivim dekorima kojima film postiže vizualnu fakturu sličnu onoj kin. crteža kredom. Po ocjeni mnogih povjesničara filma, najuspjeliji jap. nij. film, ujedno jedini iz nij. razdoblja poznatiji u Europi (gdje se prikazivao i pod naslovom Sjenke nad Yoshiwarom).

B. Kragić