:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Ray, Nicholas (pr. ime Raymond N. Kienzle), amer. redatelj, scenarist i glumac (Galesville, Wisconsin, 1911 – New York, 1979). Studirao arhitekturu kod F. Lloyda Wrighta, već kao student glumio u kazalištu. Surađivao s E. Kazanom i J. Housemanom, na filmu od 1945. kao pomagač i asistent redatelja, npr. E. Kazana (Drvo raste u Brooklynu, 1946). Radi i na TV, kino prvijenac mu je krim. melodrama o mladim bjeguncima pred zakonom Oni žive noću (1948), prva u nizu priča o neprilagođenim ljudima kakvi su likovi scenarista (H. Bogart) u Na usamljenom mjestu (1950) i policajca (R. Ryan) u Na opasnom terenu (1951), a koji spadaju među najuvjerljivije likove marginalaca u njegovoj karijeri. Zapažen je i rafinirani (»frojdovski«) vestern Johnny Guitar (1954), sa snažnim ženskim likovima (J. Crawford i M. McCambridge), a najpoznatije ostvarenje → Buntovnik bez razloga ostavilo je prepoznatljiv utjecaj u popularnoj kulturi. R. se zbog pesimističnih ugođaja te tragova stilskoga modernizma slabije uklapao u obrasce amer. film. industrije, no ipak je režirao cijenjena ostvarenja, npr. dramu o profesoru narkomanu (J. Mason) Važnije od života (1956), vestern Istinita priča o Jesseju Jamesu (1957), ratnu dramu Gorka pobjeda (1957) te krim. drame Djevojka za zabavu (1958), o svijetu gangstera, i »ekološki« Vjetar nad močvarom (1958), vizualno privlačno ostvarenje smješteno među krivolovce u floridskoj močvarnoj zabiti. U tim djelima ugođajem inovira žanrovske strukture, no zbog relativnog komerc. neuspjeha ambicioznih spektakala Kralj kraljeva (1961), o Isusu, i 55 dana u Pekingu (1962), o bokserskom ustanku u Kini, prekida se kontinuitet njegove karijere. Potom je predavao film na Sveučilištu New York, tumačio važnu ulogu u filmu Prijatelj iz Amerike (W. Wenders, 1977), glumio u → Kosi, dok je s Wendersom supotpisao režiju dok. filma Munja nad vodom (1980), prikaz svojega suočavanja sa smrću. Jedan je od najcjenjenijih amer. redatelja kod eur. kritike (npr. J.-L. Godard), zbog tematske i stilske dosljednosti (karakterizacija junaka, dinamična kamera, razrađena scenografija i dojmljiva fotografija) te vlastite društv. neprilagođenosti od kraja 1950-ih uživa status izrazitog autora. Ostali važniji filmovi: Kucaj na bilo koja vrata (1949), Tajna žene (1949), Rodeo (1952), Bježi u zaklon (1955), Bijele sjenke (1960., s B. Bandinijem), Ne možemo ponovno kući (suredatelj sa svojim studentima, 1976).

N. Gilić