Borzage, Frank

traži dalje ...

Borzage, Frank, amer. redatelj (Salt Lake City, 1893 – Hollywood, 1962). Isprva glumac, režira od 1916. Od filma Humoreska (1920) posvetio se pretežito melodramama, npr. → Sedmo nebo (Oscar za režiju), Ulični anđeo (1928), Rijeka (1929), Sretna zvijezda (1929), Zla djevojka (1931., Oscar za režiju), Zbogom, oružje (1932), Čovjekov dvorac (1933), Što sad, mali čovječe? (1934), Tri ratna druga (1938), Ljudska oluja (1940). U njima dosljedno razvija temu ljudskog spasa kroz ljubav, odn. ljubavi kao trajne vrijednosti koja nadvladava utjecaj siromaštva i rata na sudbinu protagonista (najčešće ljubavnog para), kao i ograničenja prostora, vremena i smrti. Te je preokupacije iskazivao uporabom prozračne fotografije i mekog fokusa usmjerenog na lica glumaca, elegantnim kretanjima kamere, ugl. prostorima bez likova, te završetcima koji pokušavaju ostvariti ugođaj katarze, a često i naglašavanjem religiozne simbolike, najvidljivije u filmovima Čudan teret (1940) i Mjesečina (1949). Isticao se vještim radom s glumcima, osobito glumicama (J. Gaynor, M. Sullavan), a njegov je suptilan stil zamjetljiv i u drugim žanrovima, npr. komediji Čežnja (1936) i pustolovnom filmu Karibi (1945), dok je naglašenim romantizmom, odmakom od realist. motivacije i preferiranjem emocionalnog na štetu psihološkog, a što je karakteristično za čitav opus, posebice za filmove s kraja 1920-ih, stekao izdvojeno mjesto među amer. redateljima.

B. Kragić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Borzage, Frank. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/157>.