Siegel, Don

traži dalje ...

Siegel, Don (puno ime Donald), amer. redatelj i producent, (Chicago, 1912 – Nipoma, California, 1991). Sin svirača mandoline, studirao na Cambridgeu, u Londonu završio glumu, na filmu je isprva montažer i redatelj druge ekipe (npr. → Casablanca), potom režira kratke filmove Zvijezda u noći (1945), igr. parabolu o Kristovu rođenju, i dok. Hitler živi (1946), oba nagrađena Oscarom. Počevši s krim. filmom Presuda (1946), postaje redatelj krim. i akcijskih filmova te, unatoč ugl. niskom budžetu i neujednačenu opusu, postupno stječe kultni status preciznom, ritmičnom i montažno promišljenom, često silovitom režijom, kao i dosljedno ciničnim odnosom prema likovima i društv. strukturama. Franc. autorska kritika izdvajala je zatvorsku Pobunu u bloku 11 (1954), utjecajni znanstvenofantastični film → Invazija tjelokradica, krim. dramu Zločin na ulicama (1956) i gangsterski film Baby Face Nelson (1957), a znatnu je pozornost privukao surađujući s C. Eastwoodom (s kojim osniva produkcijsku tvrtku Malpaso) u krim. filmovima Cooganov blef (1968), o šerifu sa Zapada u New Yorku, i → Prljavi Harry, te Bijegu iz Alcatraza (1978), klas. ostvarenju zatvorske tematike. Režirao je i vesterne, npr. Dvoboj u Silver Creeku (1952) i Plamena zvijezda (1960), s E. Presleyem, a elegični Posljednji hitac (1976), sa J. Wayneom u posljednjoj ulozi bolesnog zapadnjaka, dojmljivi je komentar žanrovske tradicije. Zanimljiva su ostvarenja i krim. film Charley Varrick (1973), o individualističkom pljačkašu nezavisnom od antipatične kriminalne organizacije, te špijunski triler Telefon (1977). Povremeno je glumio manje uloge, npr. barmena u Sviraj mi Misty (C. Eastwood, 1971) i taksista u Invaziji tjelokradica (Ph. Kaufman, 1978), režirao je i na TV. S. je smatran nastavljačem klas. fabularnog stila obogaćena cinizmom i pesimizmom, a često je optuživan za desničarske sklonosti, pa i fašizam. Sam se smatrao liberalom, a višeznačni individualizam njegovih filmova izrazito je kritičan prema amer. društvu. Ostali važniji filmovi: Velika krađa (1949), Trgovci oružjem (1958), Pakao je za heroje (1962), Ubojice (1964), Madigan (1968), Dvije mazge za sestru Saru (1970), Opčinjen (1971), Dijamantski rez (1980).

N. Gilić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Siegel, Don. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1687>.