:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Siegel, Don (puno ime Donald), amer. redatelj i producent, (Chicago, 1912 – Nipoma, California, 1991). Sin svirača mandoline, studirao na Cambridgeu, u Londonu završio glumu, na filmu je isprva montažer i redatelj druge ekipe (npr. → Casablanca), potom režira kratke filmove Zvijezda u noći (1945), igr. parabolu o Kristovu rođenju, i dok. Hitler živi (1946), oba nagrađena Oscarom. Počevši s krim. filmom Presuda (1946), postaje redatelj krim. i akcijskih filmova te, unatoč ugl. niskom budžetu i neujednačenu opusu, postupno stječe kultni status preciznom, ritmičnom i montažno promišljenom, često silovitom režijom, kao i dosljedno ciničnim odnosom prema likovima i društv. strukturama. Franc. autorska kritika izdvajala je zatvorsku Pobunu u bloku 11 (1954), utjecajni znanstvenofantastični film → Invazija tjelokradica, krim. dramu Zločin na ulicama (1956) i gangsterski film Baby Face Nelson (1957), a znatnu je pozornost privukao surađujući s C. Eastwoodom (s kojim osniva produkcijsku tvrtku Malpaso) u krim. filmovima Cooganov blef (1968), o šerifu sa Zapada u New Yorku, i → Prljavi Harry, te Bijegu iz Alcatraza (1978), klas. ostvarenju zatvorske tematike. Režirao je i vesterne, npr. Dvoboj u Silver Creeku (1952) i Plamena zvijezda (1960), s E. Presleyem, a elegični Posljednji hitac (1976), sa J. Wayneom u posljednjoj ulozi bolesnog zapadnjaka, dojmljivi je komentar žanrovske tradicije. Zanimljiva su ostvarenja i krim. film Charley Varrick (1973), o individualističkom pljačkašu nezavisnom od antipatične kriminalne organizacije, te špijunski triler Telefon (1977). Povremeno je glumio manje uloge, npr. barmena u Sviraj mi Misty (C. Eastwood, 1971) i taksista u Invaziji tjelokradica (Ph. Kaufman, 1978), režirao je i na TV. S. je smatran nastavljačem klas. fabularnog stila obogaćena cinizmom i pesimizmom, a često je optuživan za desničarske sklonosti, pa i fašizam. Sam se smatrao liberalom, a višeznačni individualizam njegovih filmova izrazito je kritičan prema amer. društvu. Ostali važniji filmovi: Velika krađa (1949), Trgovci oružjem (1958), Pakao je za heroje (1962), Ubojice (1964), Madigan (1968), Dvije mazge za sestru Saru (1970), Opčinjen (1971), Dijamantski rez (1980).

N. Gilić