Sternberg, Josef von
traži dalje ...Sternberg, Josef von (pr. ime Jonas S.), amer. redatelj austr. podrijetla (Beč, 1894 – Hollywood, 1969). U SAD-u od 1901., na filmu od 1911., isprva asistent montažera, montažer, scenarist i snimatelj. Režira namjenske filmove za amer. vojsku, potom asistira redateljima u Europi, u SAD-u privlači pozornost igr. prvijencem Lovci spasa (1925), pod utjecajem → Pohlepe i → kammerspiela, nakon više nezavršenih projekata (npr. Žena s mora u produkciji Ch. Chaplina), režira utjecajnu gangstersku melodramu → Podzemlje. Njegovoj reputaciji iznimna stilista pridonose i Dokovi New Yorka (1928), zvuku se prilagođava u Gromu iz vedra neba (1929), a velik uspjeh postiže režirajući u Njemačkoj (prema preporuci E. Janningsa) erotsku dramu → Plavi anđeo, prvu suradnju s M. Dietrich, s kojom se vraća u SAD, gdje realizira šest, vizualno i ritmički iznimnih priča o fatalnim ljubavima, zavođenju i strastima, ugl. prema trivijalnim scenarijima pustolovna ili krim. žanra. U Maroku (1930) Dietrich glumi pjevačicu zaljubljenu u legionara (G. Cooper), u Obešćašćenoj (1931) austr. špijunku za I. svj. rata, u Shanghai-ekspresu (1932., snimatelj Lee Garmes nagrađen je Oscarom) prostitutku u središtu melodramskog zapleta i Kin. građ. rata, u Plavoj Veneri (1932) barsku pjevačicu (čuvena je scena s kostimom gorile), u → Grimiznoj carici Katarinu II., no promjene u studiju Paramount, komerc. neuspjeh i polit. pritisci španj. vlade zbog filma Đavao je žena (1935., i susnimatelj s Lucienom Ballardom) označavaju kraj jedne od najpoznatijih glumačko-red. suradnji uopće. U daljnjem razdoblju karijere S. teško održava autorsku kontrolu; adaptacija romana F. M. Dostojevskoga Zločin i kazna (1935) slabije je primljena, Ja, Klaudije (1937), prema romanu R. Gravesa, a u produkciji A. Korde, ostaje nedovršen, Pilot mlažnjaka, snimljen 1950., preinačen je i prikazan tek 1957., a Macao (1952) je preradio N. Ray. Razinu ranijih djela dosežu tek Šangajsko podzemlje (1941) i posljednji film, u jap. produkciji, Anatahanska priča (1953., i snimatelj), impresivna melodrama o 12 vojnika, 1 civilu i njegovoj ljubavnici na izoliranom otoku. Osobito ugledan kao majstor svjetla i sjene (radio je samo u crno-bijeloj tehnici), nakon Plavoga anđela uspješno ispunjava film. prostor s pomoću filtara, dima te raznih velova i pokrova. Zagovornici film. realizma i društv. funkcije umjetnosti (npr. J. Grierson) često su ga napadali zbog artificijelnosti (radio je samo u studiju), trivijalnih sadržaja, eskapizma, nemarne dramaturgije i opsesije erotikom, kao i zbog sudjelovanja u producentskom premontiranju → Svadbene koračnice, dok je autorska kritika (npr. A. Sarris) iznimno cijenila maštovitost i dosljednost njegova opusa. Utjecajniji u Europi nego u SAD-u, unutar dominantno narativne kinematografije stvorio je izniman opus usredotočen na ugođaj i ljepotu forme (u kojoj je naracija od izrazito male važnosti). Ostali važniji filmovi: Bijeg (1926), Gonjenje (1928), Posljednja zapovijed (1928), Američka tragedija (1931), Kralj istupa (1936).
N. Gilić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Sternberg, Josef von. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1767>.