:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Španjolska zemlja (Spanish Earth, 1937), SAD, c/b, 52 min, Contemporary Historians/ /Herman Schumlin, r.: Joris Ivens, sc.: John Dos Passos, Ernest Hemingway, Prudencio de Perada, Lillian Hellman, J. Ivens, Archibald Macleish, df.: John Fernhout (negdje: J. Ferno), J. Ivens, glazba: Rodolfo Halffter, glazb. aranžmani španj. nar. glazbe: Marc Blitzstein, Virgil Thomson, montaža: Helen van Dongen.

Dok. film s igr. elementima o otporu španj. seljaka vojsci generala Francisca Franca.

Osnovna je tema filma natapanje polja i proizvodnja hrane za republikansku vojsku. Temeljni sukob proizlazi iz nastojanja frankista da spriječe natapanja i unište izvore opskrbljivanja republikanaca. Film slavi upornost i otpornost španj. seljaka i uspijeva u dvjema temeljnim namjerama: podizanju soc. svijesti i zalaganju za međunar. solidarnost. Razvidna je i utopijska ideja po kojoj svaka uspješna revolucija istodobno nadahnuje onu koja slijedi u nekom drugom prostoru. E. Hemingway je napisao tekst, koji je trebao pročitati O. Welles, no Hemingway je naknadno odlučio da on sam bude narator. Tekst započinje riječima: »Španjolska zemlja je tvrda i suha, a lica ljudi koji rade na toj zemlji također su tvrda i suha«. Upravo je sam krajolik jedan od temeljnih vizualnih motiva, jer, osim nekoliko scena oružanih sukoba, gotovo cijeli film temelji se na totalima suhe, tvrde zemlje i mukotrpnog seljačkog rada, koji su montažno i sinkrono usklađeni s aranžmanima nar. napjeva. Ideju za film začela je skupina amer. intelektualaca koji su utemeljili tvrtku Contemporary Historians. U početku su željeli realizirati kompilacijski film montiran od film. novosti snimljenih u Španjolskoj, no J. Ivens je inzistirao na originalnom djelu. Prema nekim povjesničarima, jedina redateljeva pogreška jest veliko pouzdavanje u postojeće znanje amer. publike o događajima u Španjolskoj te uvjerenje da je SAD u cjelini na strani španj. republikanaca.

D. Marković