:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Tabu (1931), SAD, c/b, 82 min, Murnau-Flaherty Production/Paramount, r. i sc.: Friedrich Wilhelm Murnau, df.: Floyd Crosby, Robert J. Flaherty, glazba (dodana u postprodukciji): Hugo Riesenfeld, ul.: Reri (djevojka), Matahi (mladić), Hitu (stari svećenik), Jean (policajac), Jules (kapetan), Kong Ah (kineski trgovac).

Na idiličnomu polinezijskom otoku mladić je zaljubljen u djevojku koja je upravo proglašena svetom djevicom i tako postala tabuom. Njih dvoje stoga bježe na susjedni kolonizirani otok, čiju kapitalističku kulturu ne shvaćaju. Na tragu im je stari svećenik.

Film, podnaslovljen kao Priča o južnim morima, kompozicijski se sastoji od dvaju dijelova, Raja i Izgubljenog raja. U prvom dijelu priča je potisnuta u korist živopisnih antropoloških prizora, u drugom znatno više dolazi do izražaja, mada je kroz čitav film ponajprije u funkciji slavljenja prirodne ljepote, kako one tjelesne urođenika, tako i pejsaža Polinezije. Sama priča u romantičarskom duhu prati sudbinu mladih izopćenika kojima je uskraćena mogućnost prilagodbe i matičnoj i tuđoj (kapitalističkoj) kulturi te problematizira arhetipski sukob mladih, lijepih i nevinih sa starima odn. sredovječnima, rigidnima i iskvarenima. Psihoanalitičko tumačenje ističe kako, za razliku od → Nosferatua, gdje je na djelu bio strah mladog i nevinog para od vlastitog ida (seksualnog nagona) utjelovljenog u vampiru, Tabu tematizira sukob mladih i nevinih zaljubljenika sa super-egom (moralnim zakonom zajednice). R. Wood zaključuje da, u kontekstu Murnauova opusa, film nakon niza impotentnih muških protagonista donosi borbenog, aktivnog junaka koji biva poražen, što se tumači i kao autorov komentar vlastitog stanja obilježena homoseksualnim sklonostima. Nastao na početku zv. razdoblja, film je obilježen iznimnom fotografsko-montažnom izražajnošću kao naslijeđem nij. filma, dok je uporaba zvuka vrlo rijetka. Film su zajedno počeli režirati Murnau i Flaherty koji je, zbog kreativnih nesuglasica, napustio produkciju nakon što je snimljeno nešto manje od pola materijala. Svjedočanstvo (nedovršene) suradnje dvojice autora romantičarsko-poetičnih nagnuća, film je nagrađen Oscarom za fotografiju.

D. Radić