:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Tajne i laži (Secrets & Lies, 1996), Francuska/Velika Britanija, boja, 142 min, Channel Four Films/CiBy 2000/Thin Man Films, r. i sc.: Mike Leigh, df.: Dick Pope, glazba: Andrew Dickson, ul.: Brenda Blethyn (Cynthia Rose Purley), Timothy Spall (Maurice Purley), Marianne Jean-Baptiste (Hortense Cumberbatch), Phyllis Logan (Monica Purley), Claire Rushbrook (Roxanne Purley), Elizabeth Bennington (Jane), Michele Austin (Dionne).

Nakon pogreba posvojitelja, Hortense kreće u potragu za svojom biološkom majkom. Cynthia isprva negira da je to ona jer je Hortense crna, a ona bijela, no pokazuje se da stvarne laži i tajne leže dublje od boje kože.

Između jednostavnih krajnosti obreda pogreba i vjenčanja, kojima započinje, te katarzičnog iskazivanja potiskivanih osjećaja kojim završava, film razvija zaokružen prikaz uspostave i održavanja međuljudskih odnosa. Usporedne linije fabule Cynthiju smještaju u središte nastojanja dvoje ljudi da s njom ostvare emocionalni kontakt, njezina brata Mauricea i Hortense, kćeri koju je dala na usvojenje, naglašavajući njihovim zanimanjima fotografa odn. optometričarke kako je čin gledanja složeniji od uočavanja boje kože. Leighovo umijeće postizanja iznimnog psihol. realizma proizlazi iz njegove varijante metode Stanislavskoga koja zaplet gradi ekstrapoliranjem elemenata iz dugotrajnih i pomno strukturiranih improvizacija koje detaljno razrađuju aspekte likova i njihovih odnosa, ostvarujući »učinak stvarnoga« – kako glumačkim izvedbama zasnovanim na nizu prividno nefunkcionalnih pokreta, tako i prizorima koji upravo stoga što ne pridonose fabuli pojačavaju njezinu uvjerljivost. Dugi kadrovi posvećeni su nijansiranom razvoju emotivnih odnosa, poput desetominutnog prizora razgovora majke i kćeri za stolom kafića snimljenog statičnom kamerom, ili slojevitoj interakciji veće skupine, kao u sedmominutnom kadru–sekvenci rođendanskog roštilja. Na festivalu u Cannesu film je nagrađen Zlatnom palmom, B. Blethyn nagradom za najbolju žensku ulogu, a Leighu je dodijeljena nagrada ekumenskog žirija.

T. Brlek