:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

U grob ništa ne nosiš (You Can’t Take It with You, 1938), SAD, c/b, 126 min, Columbia, pr. i r.: Frank Capra, sc.: Robert Riskin, prema drami Georgea S. Kaufmana i Mossa Harta, df.: Joseph Walker, glazba: Dimitri Tiomkin, ul.: Jean Arthur (Alice Sycamore), James Stewart (Tony Kirby), Lionel Barrymore (Martin Vanderhof), Edward Arnold (Anthony P. Kirby), Misha Auer (Kolenkov), Ann Miller (Essie), Spring Byington (Penny), Donald Meek (Poppins), Samuel P. Hinds.

Tony, sin industrijalca Anthonyja Kirbyja, zaljubljuje se u Aliceu Sycamore, djevojku iz ekscentrične obitelji srednje klase kojoj je na čelu benevolentni djed Martin. Tonyjev otac želi kupiti kuću Aliceine obitelji kako bi u četvrti sagradio tvornicu streljiva, ali je Martin odbije prodati. Ubrzo dolazi do sukoba oca i sina Kirbyja, dok Alice odlučuje pobjeći od napete situacije.

Ambijent ekscentrične obitelji srednje klase djeluje kao tzv. zeleni svijet iz romantičnih komedija – prostor sretnog razrješenja društv. sukoba, onaj u kojemu je moguće ostvariti emocionalno povezivanje protagonista i u kojemu već vrijede značajke društva obilježenog usklađivanjem različitih sustava vrijednosti protagonista i pragmatičkom slobodom. Stoga su njegovi pripadnici odreda pomaknuti ekscentrici (majka provodi vrijeme pišući detektivske romane, kći neprestano vježba balet s ekscentričnim rus. učiteljem, dva lika ugl. su u podrumu gdje proizvode naprave za vatromet, a pridružuje im se i treći, bivši bankovni činovnik, koji izrađuje dječje igračke), a u njemu se čak i junakov otac, okorjeli kapitalist koji isprva priječi pokušaje ostvarenja junakove želje, vraća mladenačkoj neiskvarenosti i idealima. Nastavljajući preokupacije nastankom ljubavnog para, gl. značajkom velikoga redateljeva uspjeha → Dogodilo se jedne noći, film (nagrađen Oscarima za najbolji film i režiju) izravnije od njega upućuje na viziju idealne utopijske zajednice, a otvorenom kritikom materijalizma korespondira s redateljevim ideološki obilježenim djelima Gospodin Deeds ide u grad (1936) i → Gospodin Smith ide u Washington.

B. Kragić