:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Van Sant, Gus, amer. redatelj, scenarist i producent (Louisville, 1952). Kao srednjoškolac snimao kratkometr. filmove na formatu super 8 mm. Studirao slikarstvo i diplomirao film na Rhode Island School of Design. Poč. 1980-ih režira reklame, a potom ostvaruje zapažen, niskobudžetni dugometr. prvijenac Mala Noche (1985), adaptaciju novele W. Curtisa o strasnoj ljubavi homoseksualnoga konobara prema ilegalnom meks. useljeniku. Likovima s ruba društva i nekonvencionalnim temama bavi se i u sljedećim dvama nezavisnim ostvarenjima – Kauboj iz ljekarne (1989) tematizira disfunkcionalnu »adoptivnu obitelj« četvero mladih narkomana, a Moj vlastiti privatni Idaho (1991), s intertekstualnim osloncem na Shakespeareove Henrika IV. i Henrika V., životne putanje dvojice mladića–muških prostitutki, ponovno s naglaskom na motivu disfunkcionalne obitelji, ali i čežnji za stvaranjem neformalne no emocionalno povezane zajednice. Ista je tema u značenjskom središtu autorova najpoetičnijeg filma Blues kaubojki (1994), podcijenjene prilagodbe istoimena kultnog romana T. Robbinsa, o atraktivnoj biseksualnoj djevojci koja obiteljsko utočište nalazi na svojevrsnom feminističkom ranču. Mračna humorna drama Žena za koju se umire (1995), o bolesno ambicioznoj mladoj ženi koja ne preza ni od ubojstva kako bi ostvarila medijsku karijeru, prvi je redateljev holivudski angažman. Tematski mnogo konvencionalnije, ali režijski superiorno okušao se u holivudskoj produkciji filmovima Dobri Will Hunting (1997) i Pronalazeći Forrestera (2000). U međuvremenu je, 1998., realizirao konceptualistički (pokušaj »doslovnoga kopiranja«) remake → Psiha A. Hitchcocka, filmom Gerry (2002) približava se nezavisnim ishodištima, a Slon (2003) osvaja Zlatnu palmu u Cannesu. Jedan od prvaka amer. nezavisnog filma 1980-ih i 1990-ih, osobito sklon propitivanju tzv. rubnih fenomena i sudbina, dijelom pripadnik i tzv. homoseksualnog filma (gay cinema), V. se naposljetku priklonio holivudskoj matrici ne kompromitirajući pritom autorski dignitet.

D. Radić