Vinterberg, Thomas

traži dalje ...

Vinterberg, Thomas, dan. redatelj i scenarist (Kopenhagen, 1969). Studirao režiju, već diplomskim kratkim filmom Posljednja runda (1993) privlači međunar. pozornost, a hvaljen je i kratki film Dječak koji je hodao natraške (1994), u kojemu junak otkriva da može mijenjati smjer protjecanja vremena ako hoda natraške. Nakon dugometr. prvijenca, trilera Najveći junaci (1996), velik uspjeh postiže filmom Proslava (1998., nagrada žirija u Cannesu), prvim ostvarenjem što slijedi poetiku → Dogme 95, pokreta kojemu je V. jedan od pokretača. U toj mračnoj, niskobudžetnoj psihol. drami, obitelj se okuplja na proslavi 60. rođendana Helgea Klingenfeldta, no jedna se od njegovih kćeri nedavno ubila te umjesto slavlja dolazi do otkrivanja mračnih tajni i potisnutih emocija. Snimanje iz ruke digitalnom kamerom, bez umjetnog osvjetljenja i s neurednom mizanscenom, pridonosi psihol. uvjerljivosti tzv. rubnih situacija te sprječava dojam senzacionalizma u obradi motiva zlostavljanja, nasilja i mržnje u obitelji. Vizualno rafinirani futuristički film Sve za ljubav (2003), napušta pravila Dogme – junaci čiji je brak u krizi nastanjuju svijet u kojemu prirodni zakoni prestaju vrijediti, a nevoljeni žitelji New Yorka umiru u očitoj metafori bešćutnosti suvr. civilizacije.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Vinterberg, Thomas. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/1996>.