Wajda, Andrzej

traži dalje ...

Wajda, Andrzej, polj. redatelj i scenarist (Suwałki, 1926). Za II. svj. rata prekida školovanje i bavi se raznim poslovima, potom studira na Lik. akademiji u Krakovu te na Filmskoj u Łódźu, gdje je diplomirao 1953. Nakon zapaženih studentskih filmova i asistiranja A. Fordu na Petorici iz ulice Barske (1954), s gotovo istom glum. ekipom snima film Pokoljenje (1954), o sazrijevanju mladića u ratnim uvjetima. Nekonvencionalnost pristupa ratnoj temi, sugestivnost ugođaja i nepatvoren autorski angažman omogućuju djelu znatan uspjeh, a ista svojstva obilježavaju i sljedeća dva, još uspješnija i dorađenija filma, koji zajedno s prvim tvore svojevrsnu trilogiju, ključnu za svj. uspon polj. kinematografije potkraj 1950-ih: → Kanal, s radnjom u vrijeme varšavskog ustanka 1944. i vještim isprepletanjem osobnih drama s agonijom grada, te vrhunac tog razdoblja → Pepeo i dijamant, s radnjom u trenutku završetka II. svj. rata u Poljskoj i izbijanja sukoba među ideološki suprotstavljenim polj. antifašistima. Složenošću značenja, životnošću likova i autentičnošću atmosfere Wajda je trilogijom ujedno razbio okvire socrealizma. Tijekom 1960-ih u kreativnoj je krizi (kao i cijela polj. kinematografija) iz koje se izlaz naslućuje tek za njega atipičnim modernističkim filmom Sve je na prodaju (1968), dok 1970-ih realizira niz zapaženih filmova – povratak temi iz II. svj. rata → Krajolik poslije bitke, zatim vizualno raskošna ekranizacija romana W. Reymonta Obećana zemlja (1975), o društv. odnosima u Łódźu potkraj XIX. st., u kojoj sugestivnim ocrtavanjem atmosfere i izmjenom lirskih i naturalističkih prizora nalazi adekvatan film. izraz za roman rijeku, te filmovi koji vrlo kritički govore o suvr. polj. društvu → Čovjek od mramora, Bez narkoze (1978), Dirigent (l979) i → Čovjek od željeza. Nakon uvođenja izvanrednog stanja u Poljskoj 1981. ugl. radi u inozemstvu, a tek nakon pada komunizma češće djeluje u domovini ostvarujući filmove nejednakih dometa pa su ga mnogi skloni tretirati ponajprije kao zaslužnog veterana. Ipak od desetak filmova snimljenih 1980-ih i 1990-ih vrhunska su ostvarenja → Danton i Korczak (1990), u kojemu se prije S. Spielberga bavi sličnom temom kao → Schindlerova lista na manje spektakularan, ali dojmljiviji način, a izrazito natprosječnom vrijednošću izdvajaju se i Kronika ljubavnih događaja (1986), Prsten s orlom u kruni (1992) i Veliki tjedan (1995). Njima potvrđuje status najistaknutijega polj. redatelja uopće ostvarivši opus u kojemu se prepleću značajke klas. narativnog stila i modernističkih tendencija bez obzira na to bavi li se sugestivnim evokacijama prošlosti ili kritičkim prikazima aktualnih zbivanja. Ostali važniji filmovi: Lotna (1959), Nevini čarobnjaci (1960), Sibirska ledi Magbet (1962), Bjesovi (1987).

T. Kurelec

ilustracija
Andrzej WAJDA

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Wajda, Andrzej. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/2029>.