:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Water Pulu 1869 • 1896 (1988), Hrvatska, boja, 9 min, Filmoteka 16, r. i sc.: Ivan Ladislav Galeta.

Snimka prikazuje međunar. vaterpolsku utakmicu (Sjeverna Koreja – Francuska), no u središtu je prizora lopta (koja se stoga doima kao da miruje), a sve ostalo pomiče se oko nje.

Tipična autorova studija mogućnosti percepcije te teorijskih i umj. mogućnosti audiovizualnoga medija. Slikovni je materijal višestruko kopiran s malim vremenskim pomakom, tako da je percepcija stalno ometana, a kompozicijska smještenost žute lopte dodatno naglašena, stvarajući snažnu, elementarnu sugestiju sunca. Na to, prema riječima I. Petzkea, upućuje i posveta slikarima Vincentu (Van Goghu) i Tivadaru (Csontáryju), a na odnos mora i sunca upućuju i umetnute brojke (vrijeme izlaska i zalaska sunca) te glazba (More C. Debussyja). Godine iz naslova odnose se na odigravanje prve vaterpolske utakmice te na početak suvr. olimpizma, a riječ »Pulu« upućuje na tibetansku mitologiju. Složena struktura, npr. natpisi, geometrizam i simetrija te retoričnost zvuka (s podešavanjem jačine prema simboličnom značenju slike), zaziva simboličko-teorijske iskaze, pa se prvotna percepcijska zbunjenost razvija na svim razinama djela. Umj. dojam nastaje u napetosti između poriva za prepoznavanjem i interpretacijom kao i poriva za neosviještenim užitkom: ono što film prikazuje doima se kao fascinantan, nemoguć svijet, koji istodobno stalno signalizira besmislenost mimetičke interpretacije te mnogobrojnim konotacijama obogaćuje gledateljski doživljaj.

N. Gilić