:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Zapadno bojište 1918. (Westfront 1918, 1930), Njemačka, c/b, 97 min, Nero-Film A. G., r.: Georg Wilhelm Pabst, sc.: Ladislaus Vajda, Peter Martin Lampel, prema romanu Vier von der Infanterie E. Johannsena, df.: Fritz Arno Wagner, Charles Métain, ul.: Fritz Kampers (Bavarac), Gustav Diessl (Karl), Hans-Joachim Moebis (student), Claus Clausen (poručnik), Jackie Monnier (Yvette), Hanna Hoessrich (Karlova supruga), Else Heller (Karlova majka).

Francuska 1918; posljednji mjeseci I. svj. rata. Poručnik odobrava dopust Karlu, koji kod kuće zatječe voljenu suprugu u preljubu. Ona se pokušava opravdati, no Karl se slomljen vraća na bojište, gdje se pridružuje svojoj postrojbi. Tu su i veseli Bavarac te student koji je upravo započeo ljubavnu vezu s mladom Francuskinjom Yvette. Rat ulazi u krvavu završnicu.

Pabstov prvi zv. film, nastao iste godine kad i idejno istovjetno orijentirani → Na Zapadu ništa novo, iznimno je sugestivna antiratna drama koja isodobno naglašava naturalistički pristup te lucidnom ekonomičnošću primjenjuje zvuk, oblikujući fascinantan suodnos slikovnog bogatstva i zv. škrtosti (film je lišen glazbe, osim rijetke prizorne). Ratni prizori autentičnom silovitošću prikazuju kaos rovova i anticipiraju suvr. naturalistički trend u žanru ratnog filma, a jednako su bespoštedni i bolnički prizori s ranjenicima i psihički slomljenim vojnicima. Kroz lik Karla sagledava se i porazni učinak rata na civilni život: njegova supruga podala se mesarevu sinu jer je on može prehraniti, ali i zato što netko mora zadovoljiti njezine seksualne potrebe dok suprug služi domovini. Pabst panoramiranjem majstorski uspostavlja odnos između prostora kadra i izvanjskog sadržaja, a taj je odnos osobito dojmljiv u prizorima u kojima na prostor izvan kadra upućuje samo zvuk. Vrhunski redateljski dar potvrđuje i dojmljivo jednostavnim postizanjem emocionalnog učinka (dubinskom) kompozicijom kadra ili optičkim efektom (dvostruka ekspozicija).

D. Radić