:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Altman, Robert, amer. redatelj, scenarist i producent (Kansas City, 1925 - Los Angeles, 2006). Studirao strojarstvo, radio u tvrtki za proizvodnju namjenskih filmova, debitirao nezavisnim eksploatacijskim filmom o mladenačkom kriminalu Delinkventi (1957). Sa G. W. Georgeom autor je kompilacijskoga dok. filma Priča o Jamesu Deanu (1957), potom sljedećih desetak god. režira epizode popularnih TV-serija (Alfred Hitchcock predstavlja, Bonanza). Među najistaknutije novoholivudske autore uvrštava se crnohumornom ratnom satirom → M.A.S.H. (Zlatna palma u Cannesu). Poetiku očitovanu tim filmom razvija u daljnjim ostvarenjima, a njezine su gl. značajke dekonstrukcija tradic. amer. žanrova i njima uspostavljene mitologije i ideologije te tzv. mozaično strukturiranje s mnoštvom protagonista i fabularnih nizova. Na stilskoj razini razvija osebujan visokorealistički prosede s karakterističnim vizualno-zvučnim preklapanjima prizornih planova, uz čestu uporabu zoom objektiva i više mikrofona, a mjestimično poseže i za metafilmskim postupcima. Najznakovitija su ostvarenja njegova opusa 1970-ih antivestern → McCabe i gospođa Miller, apsurdistički detektivski film Dug oproštaj (1973., prema romanu R. Chandlera) i naturalistički gangsterski film Lopovi poput nas (1974., prema romanu E. Andersona) koji čine svojevrsnu žanrovski subverzivnu trilogiju čiji je sumorno-ironijski pogled na ljudsku egzistenciju i moral intenziviran u → Nashvilleu, paradigmatskom djelu mozaične strukture, smještenom u svijet country glazbe. Tijekom druge pol. 1970-ih zadržava visoku razinu (npr. Tri sestre, 1977; Svadba, 1978), dok 1980-ih zapada u kreativnu krizu. Metatekstualnim Igračem (1992), kojim je pružio lucidan ironijski uvid u holivudsku industriju, ponovno zadobiva autorski ugled koji potvrđuje → Kratkim rezovima (prema pričama R. Carvera), s mozaičnom dramaturgijom još jednom u funkciji oslikavanja nepredvidivosti, začudnosti i otuđenosti. Jedan je od prvaka tzv. novog Hollywooda, inovator u realist. tretmanu film. građe te oštar analitičar uvjeta i prirode egzistencije, ponajprije unutar amer. društva. Ostali važniji filmovi: Brewster McCloud (1970), Priviđenja (1972), Kalifornijski poker (1974), Buffalo Bill i Indijanci (1976), Popeye (1980), Jimmy Dean, vrati se (1982), Zdravlje (1982), Lud zbog ljubavi (1985), Prêt-à-porter (1994), Kansas City (1996), Cookino bogatstvo (1999), Dr. T. i žene (2000), Gosford Park (2001).

D. Radić