Coen, Joel

traži dalje ...

Coen, Joel, amer. redatelj, scenarist i montažer, (St. Louis Park, 1954), i Ethan, amer. producent, scenarist i montažer (St. Louis Park, 1957). Nakon svršetka studija (Joel je diplomirao film na sveučilištu u New Yorku, a Ethan filozofiju na Princetonu) počinju pisati scenarije, da bi 1984. realizirali prvijenac Krvavo jednostavno, triler osebujna, distancirana i mračna ugođaja, u kojemu elementi modernog horora potiskuju tradicijsku matricu film noira, i koji kroz međusobno isprepletene zablude protagonista sugestivno tematizira otuđenost i tjeskobnost egzistencije. Posve drugačije intoniraju film Arizona junior (1987), kombinaciju screwball-komedije i slapsticka, napučenu bizarnim elementima i vizualnim ekshibicijama (što postaje njihovim zaštitnim znakom), u kojoj neuobičajeni ljubavni par (policajka i prijestupnik) otmicom pokušava zasnovati obitelj. Slijedi Millerovo raskrižje (1990), posveta žanru gangsterskog filma (radnja je smještena u 1929), s motivima spoznajne manipulacije i etičnosti. → Barton Fink, nagrađen Zlatnom palmom, »kafkijanski« tematizira svijet klas. Hollywooda, dok Mr. Hoola Hop (1994) postmodernistički izravno ulazi u suodnos s naslijeđem F. Capre, ali i P. Sturgesa i H. Hawksa. Najveći uspjeh postižu crnom krim. komedijom → Fargo (Oscar za scenarij). Veliki Lebowski (1998) radikalan je postmodernistički spoj tzv. tvrdokuhane (hard-boiled) krim. proze odn. film noira, ekspresionističkih i nadrealističkih elemenata, citata B. Berkeleyja i → Rio Brava, po nekima njihov najveći kreativni domet u kojemu komentiraju suživot liberalno-hedonističkog i konzervativno-militantnog pola suvr. Amerike. Tko je ovdje lud? (2000) osebujna je adaptacija Odiseje smještena na amer. jug u doba Velike ekonomske krize, s referencama na holivudski film 1930-ih, a Čovjek kojeg nije bilo (2001) podjednako osebujna posveta krim. prozi J. M. Caina. Naglašena odnosa spram film. i knjiž. tradicije, osobito skloni poigravanju razinama znanja protagonista i gledatelja, te bizarnom, ekscentričnom i grotesknom, kako na sadržajnom tako i na oblikovnom planu, braća C. su vodeći predstavnici suvr. amer. nezavisnog filma.

D. Radić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Coen, Joel. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/236>.