:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Cronenberg, David, kan. redatelj, scenarist i producent (Toronto, 1943). Sin pijanistice i novinara i pisca krim. priča, studirao prirodne znanosti, a potom književnost. Kao student režira kratkometr. filmove Transfer (1966) i Iz slivnika (1967). Već prvim, skromno produciranim dugometr. ostvarenjima Stereo (1969) i Zločini budućnosti (1970), iskazuje sklonost prema hororu, znanstv. fantastici, seksualnim nastranostima i morbidnim izrazima psih. poremećaja. Nakon filmova Trnci (1977), → Bjesnoća, Mladunci (1979) i Skeneri (1981), postaje komercijalno najuspješniji kan. redatelj, a postupno stječe i međunar. ugled stalnim variranjem omiljenih tema mutacija i parazita, odnosa tijela i tehnologije te neljudskih tjelesnih izraslina. Jedan od vodećih autora film. postmodernizma, u umj. komunikaciju uvodi izravne iskaze najzazornijih konotacija žanrova strave i fantastike, potencirajući sugestiju demonskog u fotografiji te izgledu i nastupu glumaca. Kritičari su hvalili spoj znanstvenofantastičnog filma, horora i melodrame Muha (1986), remake kultne Muhe (K. Neumann, 1958), potom morbidni horor Ukleti blizanci (1988) sa J. Ironsom u dvostrukoj ulozi manijakalnih ginekologa, ekranizaciju romana W. Burroughsa Goli ručak (1991) te bizarnu dramu M. Butterfly (1993), sa J. Ironsom kao Francuzom oženjenim za kin. špijuna, a samoga C. često drže anticipatorom širih društv. opsesija i tema umj. stvaranja. Ugl. piše scenarije za svoje filmove, a u ranoj fazi karijere često ih je i snimao. Glumi sporedne uloge, također i kod drugih redatelja, radi i za TV. Ostali dugometr. filmovi: Brza družba (1978), Zona smrti (1983), Videodrom (1983), Sudar (1996., specijalna nagrada žirija u Cannesu), eXistenZ (1996), Pauk (2002).

N. Gilić