Cukor, George
traži dalje ...Cukor, George, amer. redatelj (New York, 1899 – Los Angeles, 1983). Iz obitelji mađarsko-žid. podrijetla, od 1920. kaz. redatelj u Rochesteru, potom od 1924. na Broadwayu. U Hollywoodu od 1929., isprva redatelj dijaloga, prvi mu je samostalni film Okaljana dama (1931). U prvom razdoblju karijere režira prestižne ekranizacije kaz. i knjiž. djela, npr. Račun za razvod (1932), Male žene (1933), Večera u osam (1933), David Copperfield (1935), Romeo i Julija, Dama s kamelijama (oba 1936). U njima se izdvaja njegov vrstan rad s glumcima i, posebice, glumicama (K. Hepburn, G. Garbo), što će postati konstanta čitava njegova stvaralaštva. Stečeni epitet »ženskog redatelja« potvrđuje melodramom Žene (1939), bez ijednoga muškog lika, o odnosima više žena povezanih ljubavnim problemima (s N. Shearer, J. Crawford, Rosalind Russell, Paulette Godard, J. Fontaine). Ističe se i romantičnim screwball-komedijama Praznik (1938) i → Philadelphijska priča, s C. Grantom i K. Hepburn, u kojima naglašava dinamiku muško–ženskih odnosa i lajtmotiv sukoba individualističkih impulsa s društv. konformizmom. Nakon što je u melodramama Lice jedne žene (1941), → Plinsko svjetlo i, posebice, Dvostruki život (1947), o glumcu (R. Colman) opsjednutom ulogom Otela, korespondirao s ugođajem film noira, vraća se komediji – Adamovo rebro (1949), Jučer rođena (1950), Pat i Mike (1952), To ti se trebalo dogoditi (1954), potom se okušava u raznim žanrovima: glazb. melodrami – Zvijezda je rođena (1954., njegov prvi film u boji) te pustolovnom filmu – Spojište Bhowani (1955) i vestern komediji – Đavolica u ružičastome (1960), kojima pokazuje red. vještinu i u eksterijerima potom mjuziklu (→ Moja draga lady, Oscar za režiju) i pustolovnoj komediji (→ Putovanja s mojom tetom), u kojima do vrhunca razvija vještinu vođenja glumaca u duljim kadrovima. Njegov posljednji film, Bogate i slavne (1981), još je jedna varijacija »ženske« melodrame. Cijenjen ponajprije zbog vrhunskog ukusa i stila te vještine rada s glumicama (uz spomenute još i I. Bergman, Judy Holliday, J. Garland, S. Loren, A. Hepburn, Maggie Smith), u većini je filmova pokazao sklonost prema motivu odnosa stvarnosti i mašte, što razrađuje kroz likove i njihove intimne odnose. Stoga je često tematizirao samu glum. profesiju te oslikavao različite tipove obmanjivanja, pretvaranja i glumljenja životnih uloga. Na festivalu u Veneciji 1982. dodijeljen mu je Zlatni lav za životno djelo. Započeo je režirati spektakl → Zameo ih vjetar, ali je ubrzo otpušten. Ostali važniji filmovi: Sylvia Scarlett (1936), Žena s dva lica (1941), Vrsta za brak (1952), Glumica (1953), Plesačice (1957), Volimo se (1960).
B. Kragić
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Cukor, George. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 20.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/268>.