:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Čovjek od mramora (Człowiek z marmuru, 1977), Poljska, boja, 165min, PRF Zespoły Filmowe, r.: Andrzej Wajda, sc.: Aleksander Ścibor-Rylski, df.: Edward Kłosiński, glazba: Andrzej Korzyński, ul.: Jerzy Radziwiłowicz (Mateusz Birkut), Krystyna Janda (Agnieszka), Tadeusz Łomnicki (film. redatelj), Jacek Łomnicki (redateljev sin), Michał Tarkowski (Witek).

Studentica režije Agnieszka za svoj diplomski rad snima dokumentarac o heroju rada s početka 1950-ih, udarniku Birkutu, koji je vrlo brzo nakon odlikovanja pao u nemilost, a poslije poginuo za vrijeme nereda u Gdanjsku 1970. U tom traženju ona rekonstruira njegov lik iz sjećanja onih koji su ga poznavali.

U jednom od svojih najuspjelijih i najslojevitijih filmova, Wajda rabi postupak filma u filmu – junakinja, studentica režije (vrsna uloga K. Jande), snima film, metaforu potrage za čovjekom kojeg rekonstruira iz priča njegovih poznanika. Brojne retrospektive uvjerljivo ocrtavaju atmosferu s poč. 1950-ih, pokazujući kako se stvarala službena blistava slika tadašnjega stanja, ali i njezino naličje. Kontrast između vremena priče i vremena nastanka filma kao i strukturna napetost racionalnoga temelja analize ispripovijedanih događaja i energičnoga ritma pripovijedanja omogućili su ostvarenje složene dramaturgije, slobodno i vrlo uspjelo kreiranje film. vremena (dijalektika prošloga i sadašnjega razvidna je i u imitaciji televizijskih novinarskih metoda i stila) te zauzimanje kritičkog stava prema staljinističkom razdoblju, ali i spram društv. odnosa u Poljskoj pol. 1970-ih. Film je u Cannesu 1978. nagrađen posebnom nagradom međunar. kritike, no možda je značajniji bio njegov odjek u Poljskoj, tako da su radnici brodogradilišta (začetnici sindikata Solidarnosti) u Gdanjsku 1980. tražili od Wajde nastavak, pa mu je to bio najvjerojatnije gl. poticaj za snimanje → Čovjeka od željeza.

T. Kurelec


ČOVJEK OD MRAMORA, A. Wajda