:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Čovjek sa Zapada (Man of the West, 1958), SAD, boja, 100min, Ashton/UA, r.: Anthony Mann, sc.: Reginald Rose, prema romanu W. C. Browna, df.: Ernest Haller, glazba: Leigh Harline, ul.: Gary Cooper (Link Jones), Lee J. Cobb (Dock Tobin), Julie London (Billie Ellis), Arthur O’Connell (Sam Beasly), Jack Lord (Coaley), John Dehner (Claude), Royal Dano (Trout), Robert Wilke (Ponch).

Bivši revolveraš Link Jones krije svoju prošlost, ali kad je opljačkan vlak kojim je putovao, ponovno susreće stare suradnike, predvođene Dockom Tobinom. Kriminalci ne vjeruju Linku, no misle da bi im mogao koristiti u pljački banke.

U posljednjem ostvarenju iz serije redateljevih vrsnih vesterna, započetoj filmom Winchester 73 (1950), dodatno su naglašeni karakteristična slojevitost značenja, mračni ugođaj te iznimno dojmljiva karakterizacija likova, sa složenim odnosima nepovjerenja, prisile i izdaje. Mann je ponovno pokazao vještinu organizacije kretanja likova u prostoru i kompozicije kadrova, a junaka je, u jednoj od svojih posljednjih klas. uloga, izvrsno odglumio G. Cooper, koristeći tragove zrele dobi za sugeriranje mračne prošlosti, tjeskobe i moralnih dilema. Podjednako je uvjerljiva stilski oprečna interpretacija L. J. Cobba, karakternoga glumca koji je kombinacijom upadljive grčevitosti i povremene suzdržanosti ostvario jednu od svojih najboljih uloga. Mučnu atmosferu naglašava kontrast tjeskobnih komornih scena s domišljato iskorištenim prostorima divljine, koji su spominjani i u usporedbama žanra vesterna s ant. tragedijom. Mnogi su kritičari (npr. J.-L. Godard), uz karakterizaciju likova i dojmljiv odnos Linka i pseudoočinske figure Docka Tobina, hvalili upravo uporabu prostora za sugeriranje psih. stanja, koja anticipira kasnije faze u razvoju žanra.

N. Gilić