:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Da živi Meksiko! (Que Viva Mexico!, 1931–32), SAD, c/b, nedovršen (oko 50 sati filma), Mexican Film Trust, pr.: Upton Sinclair, r. i sc.: Sergej M. Ejzenštejn, df.: Eduard Tissé, koredatelj: Grigorij Aleksandrov.

Film je planiran u 6 epizoda. Prolog je dok. materijal o svetom gradu Maya, prva priča Sandunga pripovijeda o ljubavi mladoga indijanskog para, Fiesta, s radnjom za diktature P. Diaza, prikazuje koridu i vjersku procesiju, Maguey je priča o gušenju pobune seljaka najamnika, dok je La Soldadera zamišljena kao priča o ženi koja je sudjelovala u revoluc. akcijama Pancha Ville i Emiliana Zapate. Epilog filma prikazivao bi karnevalsku povorku na Dan mrtvih.

Ejzenštejn je film zamislio kao fresku Meksika i njegove povijesti s ciljem što potpunijega vizualnog oživljavanja meks. nacionalnog duha i kulture. Svaka je epizoda trebala odgovarati lik. stilu pojedinog meks. slikara (Siqueros, Rivera, Orozco, Posada), a epizodična je struktura trebala odraziti postupan razvoj zemlje od biološke egzistencije preko prevlasti pučkog folklora i s njim povezanoga kršćanstva do buđenja revoluc. društv. svijesti pri čemu je epilog zamišljen kao i posveta narodnoj vitalnosti, dok su protežni motivi cijelog filma život i smrt. Financijsku je potporu za snimanje filma organizirao književnik U. Sinclair i do kraja 1931. na meks. su lokacijama snimljene sve epizode, osim La Soldadere. U siječnju 1932. Sinclair je, ugl. zbog prevelikih financ. troškova, ali i kreativnih nesuglasica (Ejzenštejn je snimao u osnovi nij. film čija su jedina zv. podloga trebale biti nar. pjesme i napjevi) obustavio snimanje te film nikad nije u cijelosti dovršen ni montiran. Dijelovi snimljenog materijala iskorišteni su za nekoliko filmova koji u različitim stupnjevima svjedoče o vizualnoj impresivnosti zamišljene cjeline (harmonične kompozicije kadra često simboličkoga karaktera, oštri crno-bijeli kontrasti). Producent Sol Lesser montirao je snimke epizode Maguey u film Oluja nad Meksikom (1933., 69min), dijelove epiloga u kratkometr. film Dan mrtvih (1933., oko 30 min) te snimke različitih epizoda, zajedno s dok. snimkama sa snimanja, u kratkometr. film Ejzenštejn u Meksiku (1933., oko 30 min). Montažerka Mary Seaton (članica Ejzenštejnove ekipe), na temelju korespondencije s redateljem, a s namjerom rekonstrukcije njegovih zamisli, montirala je dijelove svih snimljenih epizoda u film Vrijeme na suncu (1940., 56 min), a 1941–42. dijelovi materijala montirani su u 6 kratkometr. obrazovnih filmova o Meksiku (montažer William Kruse). Sinclair je sve preostale negative 1956. darovao njujorškomu Muzeju moderne umjetnosti te je Jan Leyda rekonstruirao izvorne snimke iz prologa i epizoda Sandunga, Fiesta i Maguey i montirao ih redom kojim su snimane u film Ejzenštejnov meksički film: epizode za proučavanje (1958., 225 min). Nakon što je 1973. sovj. film. arhiv dobio kopije sveukupnog materijala, G. Aleksandrov je montirao službenu restauriranu verziju filma pod izvornim naslovom (1978). Taj je film nagrađen gl. nagradom na festivalu u Moskvi 1979.

B. Kragić


DA ŽIVI MEKSIKO!, S. M. Ejzenštejn