:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Donen, Stanley, amer. redatelj i koreograf (Columbia, South Carolina, 1924). Od 1940. plesač na Broadwayju, na filmu od 1943. kao asistent koreografa, od 1948. koreograf. Sa G. Kellyjem korežira mjuzikle U grad! (1949), o trojici mornara na izlasku u New Yorku, inovativno djelo koje u žanr unosi urbane eksterijere i kulturološke aluzije (sekvenca u antropološkom muzeju), potom → Pjevajmo na kiši, o početcima film. mjuzikla (većina ga kritike smatra, uz → Diži zavjesu, najuspjelijim ostvarenjem žanra) i Uvijek je lijepo vrijeme (1955). Samostalno režira mjuzikle Sedam nevjesta za sedmoricu braće (1954) i Smiješno lice (1957), u kojima također očituje sklonost žanrovskim inovacijama – prvi je ugl. dinamični plesni film, koji legendu o otmici Sabinjanki prenosi u ikonografiju vesterna, dok drugi, o fotografu i modelu u Parizu, uz vješto oslanjanje na obrasce romantične komedije, sadržava ironične aluzije na egzistencijalizam, a uporabom boje korespondira s pop-artom. Nakon mjuzikala u korežiji sa G. Abbottom Igra u pidžami (1957), o sindikatima, i Prokleti Jenkiji (1958), o bejzbolu, okreće se romantičnim komedijama (Indiskrecija, 1958), ironijskim inačicama špijunskih trilera (Šarada, 1964; Arabeska, 1966) te melodramama u kojima suptilno balansira između ležernih i tjeskobnih ugođaja (Putovanje za dvoje, 1967; Stubište, 1969). Mjuziklu se vraća glazb. obradama priče o Faustu Opčinjen (1968) i kultnog romana Mali princ (1974), a izdvaja se i »film nostalgije« Film za groš (1978).