:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Džentlmenski sporazum (Gentleman’s Agreement, 1947), SAD, c/b, 118min, 20th Century-Fox, pr.: Darry F. Zanuck, r.: Elia Kazan, sc.: Moss Hart, prema romanu L. Z. Hobson, df.: Arthur Miller, glazba: Alfred Newman, ul.: Gregory Peck (Philip Green), Dorothy McGuire (Kathy Lacey), John Garfield (Dave Goldmann), Celeste Holm (Anne Detrey), Anne Revere (gospođa Green), Dean Stockwell (Tommy Green), Sam Jaffe (Lieberman), June Havoc (Ethel Eales).

Po dolasku u New York, novinar Philip Green, udovac s malim sinom, dobije zadatak da napiše reportažu o antisemitizmu za progresivni časopis Smith Weekly’s. Philip se odluči pretvarati da je Židov i susreće se s različitim razinama etničke netrpeljivosti u urbanim dijelovima amer. društva pa ga npr. odbijaju ugostiti u jednom hotelu, a sina mu istuku. Štoviše, dolazi i do krize u odnosu sa zaručnicom Kathy, liberalnom nećakinjom njegova urednika, a zbog njezina protestantskog društva.

Tematski se uklapajući u onodobne tendencije amer. filma prema problematiziranju društv. morala (motiv antisemitizma), film je u vrijeme premijere smatran vrhunskim primjerom holivudskog angažiranog liberalizma te je nagrađen Oscarima za najbolji film, režiju i sporednu žensku ulogu (C. Holm). S tada također raširenim realist. stilskim tendencijama korespondira činjenicom da je ugl. snimljen na lokacijama u New Yorku, ali je definiran ponajprije konvencijama melodrame oslonjene na glum. interpretacije. Uz C. Holm izdvajaju se D. McGuire kao protagonistova zaručnica razapeta između liberalnih nagnuća i predrasuda te G. Peck, čiji idealistički nastup čini uvjerljivim nepokolebljivo moralnu koncepciju protagonista.