:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Džungla na asfaltu (The Asphalt Jungle, 1950), SAD , c/b, 112min, MGM, r.: John Huston, sc.: Ben Maddow, J. Huston, prema romanu W. R. Burnetta, df.: Harold Rosson, glazba: Miklos Rozsa, ul.: Sterling Hayden (Dix Handley), Sam Jaffe (Doc Riedenschneider), Louis Calhern (Alonzo D. Emmerich), Jean Hagen (Doll Conovan), James Whitmore (Gus Minissi), John McIntire (Hardy), Marc Lawrence (»Cobby«), Marilyn Monroe (Angela Phinlay), Dorothy Tree (May Emmerich).

Nakon izlaska iz zatvora, ostarjeli pljačkaš Doc Riedenschneider odlučuje se na posljednju veliku pljačku – krađu dragulja vrijednih milijun dolara. Angažira odvjetnika Emmericha da mu osigura alibije i prodaju dragulja, plaćenog ubojicu Dixa, koji sanja o mirnom životu i još trojicu izvršitelja. Pljačka uspijeva, ali Emmerich pokušava prevariti Doca i ostale.

Kao i u većini Hustonovih filmova, likovi su marginalci odn. gubitnici, neprilagođeni okolišu (koji žele napustiti) i opsjednuti ciljem, materijalizacijom svojih snova. Njihov pothvat, karakteristično za redateljeve filmove, doživljava neuspjeh (svi gube novac, neki i život), a njihova neobičnost razvidna je kroz lik fizički defektnog (grbav) vozača Gusa te likove ostarjelih muškaraca sklonih vrlo mladim djevojkama (Emmerich, Doc). Uzbudljivost procesa organiziranja pljačke potisnuta je u korist karakterizacije likova i njihovih međuodnosa (ponajprije velikim brojem dijaloga i krupnih planova), s efektnim prizorima uvođenja likova u radnju (npr. lagano donji rakurs Docova pojavljivanja) i autorskih komentara nekih likova, npr. montažno izveden prizor koji upućuje na Emmerichovu prijetvornost. Završna scena pak, kontrastiranjem policijskog opisa Dixa kao nemilosrdnog ubojice i njegove smrti na putu prema bivšem očevu imanju (kao simbolu utočišta, djetinjstva i nevinosti), ilustrira tipičnu Hustonovu patetično-ironičnu perspektivu. Prvi amer. film koji je u naslovu upotrijebio riječ džungla za oznaku urbanog sadržaja, utjecao je na druge filmove pljačke (heist-films) kao prvi koji je krađu prikazao s gledišta kriminalaca. S. Jaffe je nagrađen za glumu u Veneciji.


DŽUNGLA NA ASFALTU, J. Huston