Filmski leksikon
:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Excalibur (1981), SAD, boja, 140min, Warner, r.: John Boorman, sc.: Rospo Pallenberg, J. Boorman prema Pallenbergovoj adaptaciji romana Arturova smrt Thomasa Maloryja, df.: Alex Thomson, glazba: Trevor Jones, Carl Orff, Richard Wagner, sgf.: Anthony Pratt, Tim Hutchinson, Bryan Graves, ul.: Nigel Terry (Kralj Artur), Helen Mirren (Morgana), Nicholas Clay (Lancelot), Nicol Williamson (Merlin), Cherie Lunghi (Ginevra), Paul Geoffrey (Parsifal), Robert Addie (Mordred), Gabriel Byrne (Uter Pendragon), Liam Neeson (Gavain), Barbara Byrne (mlada Morgana), Kay McLaren (stara Morgana).

Godinama nakon smrti kralja Utara, Engleska je u krizi i pred raspadom. Dječak po imenu Artur, inače Utarov nezakoniti sin, izvuče mač iz kamena i postane novim kraljem. Slijedeći savjete čarobnjaka Merlina, Artur organizira vitezove okruglog stola, a istodobno se oženi Ginevrom. No, njegova polusestra Morgana ima drugačije planove. Ona s Arturom dobije sina, Mordreda, čije će intrige, uz ljubavnu vezu Ginevre i kraljeva prvog viteza Lancelota, te iscrpljujuću potragu vitezova za svetim gralom biti začetkom propasti kraljevstva.

Nakon neuspjela pokušaja pokretanja ekranizacije Gospodara prstenova, J. Boorman se prihvatio legende o kralju Arturu, vitezovima okruglog stola i potrage za svetim gralom. Redatelj je predložak uobličio u vizualno intrigantnu cjelinu koja se ne susteže izravna prikaza nasilja i brutalnosti, te katkad neočekivano otvorene seksualnosti. Uz redateljev promodernistički pristup, film se odlikuje vještim spojem rekonstrukcije mita i njegova nastojanja s realističkim komponentama, slika magije s razvojem osobina likova i njihovih međuodnosa te akcije i romantike. Spektakularna likovnost (A. Thompson je nominiran za Oscara za fotografiju), potpomognuta grandioznom glazbom T. Jonesa, a uz fragmente iz Orffove Carmine Burane i Wagnerovih opera Parsifal, Tristan i Izolda i Siegfried, nadograđuju odmak od pripovjedačke cjelovitosti, odn. stalno mijenjanje pripovjedne perspektive (priča se razvija iz vizura ili slijedeći nekoliko karaktera).

M. Sablić