:: projekt :::: abecedarij :::: tražilica :::: galerija :::: kontakt ::

Ferrara, Abel, amer. redatelj i scenarist (New York, 1952). S Nicholasom St. Johnom, kasnijim scenaristom većine svojih filmova, još kao tinejdžer snima niz radova na osammilimetarskoj vrpci, a potom realizira pornografski film Devet života vlažne mačkice (1976). Driller Killer (1979., i gl. glumac) prvi je u nizu nezavisnih niskobudžetnih ostvarenja u kojima eksploatira seks i nasilje. Premda ugl. formulaični, oni se, osobito hvaljeni Ms. 45/Anđeo osvete (1981), odlikuju oporim realist. ugođajem te mjestimično i izvornim pristupom nasilju i erotici, što im donosi kultni status. Tijekom 1990-ih ugled stječe filmovima Kralj New Yorka (1990), Okorjeli policajac (1992) i Pogreb (1996), u kojima u kriminalni milje smješta etička pitanja, napose krivnje, oprosta i iskupljenja, kreiravši pritom iznimno autentičan ugođaj prožet egzistencijalnim beznađem, a povremeno i meditativnim odn. metafizičkim sugestijama. U sličnom je tonu, ali izrazito modernističkoga narativno-stilskoga iskaza, Pomračenje (1997), u kojemu se bavi psih. rasapom dekadentne glum. zvijezde. Istaknuto mjesto u njegovu opusu imaju i rafinirani triler Mačkolovac (1988), koji je B. Leonard ocijenio kao najbolji film snimljen prema nekom njegovu romanu, te začudni crno-bijeli film strave Ovisnost (1995), koji ugođajem priziva djela pov. avangarde i amer. undergrounda, a vampirizam smješta u širi političko-etički kontekst XX.st. Poklonik J.–L. Godarda, po sklonosti glum. improvizacijama blizak J. Cassavetesu, nazivan kroničarem New Yorka (gdje se zbiva radnja većine njegovih filmova), moralist i erotofil zainteresiran za mračnu stranu ljudske prirode i egzistencije, jedan je od najznačajnijih suvr. amer. redatelja. Ostali važniji filmovi: Grad straha (1983), Djevojka iz kineske četvrti (1987), Kradljivci tijela, Opasna igra (oba 1993), New Rose Hotel (1998), Božić (2001).

D. Radić