Flaherty, Robert J.
traži dalje ...Flaherty, Robert J., amer. redatelj i snimatelj (Iron Mountain, Michigan, 1884 – Dummerston, Vermont, 1951). Sin rudarskog inženjera, djetinjstvo provodi daleko od civilizacije, 1913–16. sudjeluje u ekspedicijama u sjevernim dijelovima Kanade, gdje je amaterski snimio Eskime u Hudsonovu zaljevu, materijal koji je poslije izgorio njegovom nepažnjom. U isti okoliš, financiran od krznarske trgovačke kompanije Revillon, vratio se 1920. te je realizirao → Nanooka sa sjevera. Nakon financijskog uspjeha filma u distribuciji Pathéa, Paramount mu nudi snimanje »drugog Nanooka«, ali u idiličnoj Polineziji, pa nastaje Moana (1926) koji doživljava komerc. neuspjeh, nakon čega je prisiljen surađivati s W. S. Van Dykeom na filmu Bijele sjene Južnih mora (1928), ali napušta snimanje zbog neslaganja s koncepcijama suredatelja, što se ponovilo i na filmu → Tabu, koji je započeo režirati s F. W. Murnauom. Na poziv J. Griersona odlazi u Vel. Britaniju, gdje snima kratkometr. dok. film Industrijska Britanija (1933), a potom i → Čovjeka s Arana. Nakon korežije s A. Kordom na filmu Gonič slonova (1937), F. se vraća u SAD i po narudžbi Ministarstva poljoprivrede realizira dok. film Zemlja (1942), o ljudima koji gube bitku s erozijom zemljišta na kojemu žive i koji zbog toga postaju beskućnici, što je jedini njegov film koji sadrži rudimentarnu razinu soc. kritike. Njegov posljednji film – Priču iz Louisiane (1948) financirala je tvrtka Standard Oil. Tu fragmentarnu priču o životu dječaka u močvarama, čiji život narušava dolazak naftne kompanije koja uništava okoliš u kojemu živi, kritičari smatraju najpoetskijim Flahertyjevim filmom. Dva projekta, oba na zahtjev Ministarstva vanjskih poslova, F. nije uspio realizirati: Zelena granica tematizirao je Njemačku podijeljenu nakon II.svj. rata, dok je Istok je zapad trebao biti film o Havajima. Tvorac poetskog, rekonstrukcijskog i antropološkog dok. filma, F. je prikazivao ambijente ugl. lišene soc. sukoba i u kojima je naglašen sklad primitivnih zajednica čiji je osnovni i, gotovo uvijek jedini, protivnik priroda odn. prirodne nedaće, a najopasnija prijetnja civilizacija. Upravo zbog subjektivnosti u pristupu temi i često naglašenoj dramatizaciji, F. je stvorio vrlo osobni stil koji nije imao pravih nasljednika.
D. Marković
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Flaherty, Robert J.. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/488>.