Ford, Aleksander

traži dalje ...

Ford, Aleksander, polj. redatelj (Lódź, 1908 – Los Angeles, 1980). Isprva se bavi dok. filmom, prvi veći uspjeh postiže drugim igr. filmom Ulična legija (1932), koji sadržava i dokumentarističke elemente u priči o uličnim prodavačima novina. Za znatnu polj. produkciju na jidišu u Palestini snima film Sabra (1934), dok mu je djelo o solidarnosti polj. i žid. djece Put mladih (1936) zabranjen zbog navodne komun. propagande. Potom, zajedno s J. Zarźyckim, režira jedan od zapaženijih polj. filmova između svj. ratova, Ljudi s Visle (1937), o tešku životu ljudi koji rade na rijeci. Za II.svj. rata u SSSR-u snima za sovjetsku, a potom za tamo formiranu polj. vojsku. Nakon rata ključna je osobnost obnove nacionalizirane polj. kinematografije, a njegov najuspjeliji film Petorica iz ulice Barske (1954., nagrada za režiju u Cannesu), o delinkventima koji se mijenjaju tijekom rata i poraća, navješćuje uspon polj. kinematografije konačnim otklonom od socrealizma. Nove tendencije odražava ekranizacija novele M. Hłaska Osmi dan u tjednu (1958), koja nije prikazana u Poljskoj, gdje velik uspjeh postižu spektakularni Križari (1960) prema pov. romanu H. Sienkiewicza. Vrlo dobar Prvi dan slobode (1964) o etičkim dilemama ratnih pobjednika i poraženih navješćuje nove probleme s cenzurom, a zbog porasta antisemitizma u Poljskoj potkraj 1960-ih odlazi u emigraciju (SAD, Njemačka, Izrael i Danska). U tom razdoblju snima manje zapažene filmove Prvi krug (1971) po A. Solženjicinu i Slobodni ste, dr. Korczak (1974). Jedan od najistaknutijih polj. redatelja, zapažen osobito po dojmljivu oslikavanju ambijenta, život je okončao samoubojstvom.

T. Kurelec

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Ford, Aleksander. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 23.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/496>.