Fuller, Samuel
traži dalje ...Fuller, Samuel, amer. redatelj, scenarist, producent i pisac (Worcester, 1911 – Hollywood, 1997). Od 1928. novinar crnih kronika u tabloidnom tisku, od 1935. piše tzv. petparačke romane (ukupno 11), a od 1936. i scenarije. Sudjelovao u II.svj. ratu. Kao redatelj prvi film snima 1949 (Ubio sam Jessea Jamesa). Početak Fullerove karijere obilježavaju intrigantni ratni filmovi iz Korejskog rata (Čelični šljem, Pričvršćene bajunete, oba 1951) u kojima dolazi do izražaja zanimanje za iracionalno, koje u ratu potiskuje razum, potom uz ratne filmove snima i vesterne, npr. Let strijele, Četrdeset ubojica (oba 1957), no najuspjeliji su mu krim. filmovi u kojima iskazuje zanimanje za tamniju stranu amer. društva. Te filmove obilježavaju intrigantno prikazani likovi marginalaca karakteristični za opisani društv. ambijent – kriminalci (Američko podzemlje, 1961), psihotici (Šok koridor, 1963), prostitutke (→ Goli poljubac) i drugi društv. otpadnici koji često bivaju junaci redateljevih filmova, što je sukladno slici Amerike kao zrcalno izokrenutom odrazu uljepšane, službene slike amer. društva i njegovih proklamiranih vrijednosti. Iako su ga nerijetko smatrali desnim reakcionarom, pa čak i fašistom, Fullerove filmove obilježava iznimna sofisticiranost u oblikovanju ženskih likova (Vrata Kine, 1957) te, za ono doba, iznenađujuće slojevito portretiranje likova pripadnika rasnih manjina (Grimizni kimono, 1958). Na temelju novinarskog iskustva, u svoje je filmove unio veliku dozu senzacionalizma i izravnosti, a njegov je »tabloidni stil« često izazivao kontroverzne reakcije (kritičar A. Sarris nazvao ga je »autentičnim američkim primitivcem«); ta se stilska tabloidnost očituje u zanimanju za motive i teme koje izlaze izvan okvira normalnosti, za neobično, začudno i bizarno, kao i u šokantnoj vizualnoj ekspresivnosti. Nakon filma Goli poljubac režirao je rjeđe, no franc. kritičari stavljaju ga u vrh kultnih redatelja, pa se F. sve češće pojavljuje kao glumac, u malim ulogama u filmovima J.-L. Godarda (→ Ludi Pierrot) i W. Wendersa (Prijatelj iz Amerike, 1977). Inzistirajući da svoje filmove sam piše, režira i producira, F. je u velikoj mjeri uspijevao sačuvati autorsku samosvojnost, pa se nerijetko navodi kao preteča suvr. amer. nezavisnog filma. Ostali važniji filmovi: Kuća od bambusa (1955), Velika crvena divizija (1980), Bijeli pas (1982).
I. Tomljanović
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.
Fuller, Samuel. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 20.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/514>.