Fuller, Samuel

traži dalje ...

Fuller, Samuel, amer. redatelj, scenarist, producent i pisac (Worcester, 1911 – Hollywood, 1997). Od 1928. novinar crnih kronika u tabloidnom tisku, od 1935. piše tzv. petparačke romane (ukupno 11), a od 1936. i scenarije. Sudjelovao u II.svj. ratu. Kao redatelj prvi film snima 1949 (Ubio sam Jessea Jamesa). Početak Fullerove karijere obilježavaju intrigantni ratni filmovi iz Korejskog rata (Čelični šljem, Pričvršćene bajunete, oba 1951) u kojima dolazi do izražaja zanimanje za iracionalno, koje u ratu potiskuje razum, potom uz ratne filmove snima i vesterne, npr. Let strijele, Četrdeset ubojica (oba 1957), no najuspjeliji su mu krim. filmovi u kojima iskazuje zanimanje za tamniju stranu amer. društva. Te filmove obilježavaju intrigantno prikazani likovi marginalaca karakteristični za opisani društv. ambijent – kriminalci (Američko podzemlje, 1961), psihotici (Šok koridor, 1963), prostitutke (→ Goli poljubac) i drugi društv. otpadnici koji često bivaju junaci redateljevih filmova, što je sukladno slici Amerike kao zrcalno izokrenutom odrazu uljepšane, službene slike amer. društva i njegovih proklamiranih vrijednosti. Iako su ga nerijetko smatrali desnim reakcionarom, pa čak i fašistom, Fullerove filmove obilježava iznimna sofisticiranost u oblikovanju ženskih likova (Vrata Kine, 1957) te, za ono doba, iznenađujuće slojevito portretiranje likova pripadnika rasnih manjina (Grimizni kimono, 1958). Na temelju novinarskog iskustva, u svoje je filmove unio veliku dozu senzacionalizma i izravnosti, a njegov je »tabloidni stil« često izazivao kontroverzne reakcije (kritičar A. Sarris nazvao ga je »autentičnim američkim primitivcem«); ta se stilska tabloidnost očituje u zanimanju za motive i teme koje izlaze izvan okvira normalnosti, za neobično, začudno i bizarno, kao i u šokantnoj vizualnoj ekspresivnosti. Nakon filma Goli poljubac režirao je rjeđe, no franc. kritičari stavljaju ga u vrh kultnih redatelja, pa se F. sve češće pojavljuje kao glumac, u malim ulogama u filmovima J.-L. Godarda (→ Ludi Pierrot) i W. Wendersa (Prijatelj iz Amerike, 1977). Inzistirajući da svoje filmove sam piše, režira i producira, F. je u velikoj mjeri uspijevao sačuvati autorsku samosvojnost, pa se nerijetko navodi kao preteča suvr. amer. nezavisnog filma. Ostali važniji filmovi: Kuća od bambusa (1955), Velika crvena divizija (1980), Bijeli pas (1982).

I. Tomljanović

 

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Fuller, Samuel. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 20.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/514>.