Goldsmith, Jerry

traži dalje ...

Goldsmith, Jerry, amer. skladatelj (Los Angeles, 1929 – Beverly Hills, 2004). Glasoviru ga je podučavao J. Gimpel, a kompoziciji, teoriji i kontrapunktu M. Castelnuovo-Tedesco. Film. kompoziciju studirao je u klasi M. Rozse na Sveučilištu Južne Kalifornije u Los Angelesu. Isprva radi u glazb. odjelu rtv-mreže CBS, gdje je savladao brzo i učinkovito skladanje; isprva sklada za radioserije Romance i CBS Radio Workshop, a među tv serijama izdvaja se Zona sumraka. Iako prvu potpisanu film. partituru piše 1957., film. glazbu redovito sklada otkada je na prijedlog glazb. ravnatelja studija 20th Century Fox A. Newmana angažiran za skladatelja filma Usamljeni su hrabri (D. Miller, 1962). Mnogi izdvajaju njegovu sklonost prema eksperimentu pa u partituri filma → Planet majmuna rabi rogove, koji su se svirali bez usnika, i basklarinet, čiji je svirač samo pritiskao klapne bez puhanja u instrument. Rado upotrebljava elektroniku i sintesajzere, oslanja se na izrazitu ritmiku i zanimljivu, često netradicionalnu harmoniju, a partiture obično gradi iz malih motiva. Premda nije vezan za određeni žanr, češće je skladao za filmove strave i znanstvene fantastike. Oscarom je nagrađen za glazbu filma → Pretkazanje. Njegov sin Joel također se bavi skladanjem film. glazbe. Ostali važniji filmovi: Sedam dana u svibnju (J. Frankenheimer, 1964), → Patton, Rio Lobo (H. Hawks, 1970), Leptir (F. J. Schaffner, 1973), → Kineska četvrt, Vjetar i lav (J. Milius, 1975), → Loganov bijeg, Momci iz Brazila (F. J. Schaffner, 1978), Tuđinac (R. Scott, 1979), Zvjezdane staze (R. Wise, 1979), Poltergeist (T. Hooper, 1982), Gremlini (J. Dante, 1984), → Sirove strasti, → L. A. povjerljivo, Mulan (T. Bancroft i B. Cook, 1998., anim.), Šuplji čovjek (P. Verhoeven, 2000).

I. Paulus

 

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2003.

Citiranje:

Goldsmith, Jerry. Filmski leksikon (2003), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://film.lzmk.hr/clanak/572>.